SHEIKH NASIRUDDIN ALBANI- TOKOH YANG MENDAIFKAN BEBERAPA HADIS SOHIH DALAM KITAB SOHIH AL-BUKHARI.


Mari mengenal tokoh yang jadi ikon golongan Wahabbi ini, tokoh ini diwar-warkan puak Wahabi sebagai sebagai Muhadist abad ini, benarkah beliau seorang Muhadist yang pakar dalam bidang hadis??, sampai mana kehebatan dia dalam bidang hadist sampai mengatasi Al-Bukhari dan Imam Muslim sendiri, apanye tidak, beliau boleh mendaifkan beberapa hadist dalam kitab sohih tersebut, para Muhaddist sebelum beliau pun tak berani mendhaifkan hadis-hadis dalam kedua kitab tersebut, tapi beliau.

Cuba anda fikirkan, siapakah yang mengiktiraf Sheikh ini?,adakah dari ulama besar Al-Azhar yang menjadikan beliau ikon?, apa kata ulama dari Ahli Bait?.

Anda jangan lupa, setiap apa yang berlaku dalam masalah agama, pertikaian dan khilaf, boleh jadi pendapat seseorang itu benar dan salah, mungkin juga pendapat saya sendiri salah, tapi bagaimana untuk mengetahui yang paling sahih dan benar????.

Sila rujuk hadis Nabi :Aku tinggalkan dua perkara, kamu tidak akan sesat selama kamu berpegang dengan keduanya KITAB ALLAH (QURAN)dan SUNNAH RASUL-NYA (AL-HADIS).

Dizaman ini tentu kita akan keliru kerana setiap golongan masing-masing mengaku mengikut Qur’an dan Hadis, tidak terkecuali Salafi Wahhabi, pada kita tentunya akan timbul pertanyaan “yang mana yang betul-betul mengikut Qur’an Sunnah?, sila rujuk satu Hadis lagi yang sama bunyinya :
” Aku tinggalkan dua perkara, kamu tidak akan sesat selama kamu berpegang dengan keduanya KITAB ALLAH (QURAN)dan AHLI BAITKU”,

Untuk pengetahuan kita, walaupun hadis ini terdapat dalam riwayat Ahli Sunnah ia juga terdapat pada riwayat golonga Syiah, bahkan hadis ini sangat terkenal dikalangan ulama-ulama Syiah, saya pernah membaca tulisan Syed Abu Musa Al-Musawi tokoh ulama ikutan orang Syiah di Iraq, beliau juga memetik hadis ini dalam mengupas antara Ahli Sunnah dan Syiah, saya tidak mahu membahas secara panjang mengenai hadis ini, mungkin anda boleh merujuk pada pakar-pakar hadis sendiri.

Apa yang saya nak bahaskan disini ialah bagaimana kita hendak menyamakan kedua hadis ini agar ianya tidak berlawanan maksud?, salah satu caranya ialah saya mangajak kita semua merujuk pada satu kaedah usul Fiqh yaitu mengtakhsiskan antara yang Am dan khusus, bila kita perhatikan secara mendalam hadis yang pertama masih umum sampai boleh jadi pertanyaan, hadis yang dihuraikan siapa?, untuk itu kita kena takhsiskan dengan cara kita gabungkan antara dua hadis tadi, maka timbullah natijahnya yang lebih kurang maksudnya begini “yang paling benar ialah hadis-hadis yang dihuraikan oleh ulama dari kalangan keluarga Nabi”, yakni jika masing -masing mengaku mengikut Qur’an Hadis dan masing-masing mendakwa merekalah yang paling benar.

Solusinya anda mesti merujuk huraian hadis dari kalangan keluarga Rasulallah Saw sendiri. kerana mereka termasuk dalam jaminan Rasulallah Saw. anda tinggalkan Albani anda sekejap, tinggalkan ulama ulama tersohor yang lain sekejap, mari kita merujuk pada huraian dan pandangan dari anak-anak cucu baginda sendiri, sila rujuk apa kata Ulama Hadramaut Yaman seperti Al-Habib Umar Bin Hafiz , Al-Habib Ali AlJufri, sila rujuk karangan Muhaddist Al-Habib Syed Muhammad bin Alawi Al-Maliki Al-Hasani Ulama Mekah, Al-Habib Hasan As-Saqafi Ulama bumi Syam, Sheikh Dr.Yusuf Bakhor Al-Hasani di Mesir, bahkan ulama ulama Ahli Bait telah bertebaran serata dunia, termasuk di Malaysia dan Indonesia sendiri, ramai ulama-ulama Habaib keturunan Nabi, bahkan ada yang terpencil dari komuniti keturunan asal mereka dari keluarga Nabi, yang terdiri dari kerabat Wan, Tuan, Engku, Nik, bahkan Tengku dan Raja-raja, yang alim dalam bidang agama, anda tidak boleh pertikaikan kebanyakkan ulama Kelantan,Patani, Terengganu bahkan di bumi Borneo seperti Sarawak dan Pontianak juga Brunei, kebanyakkan sejarah ulama yang melakarkan sejarah tanah air kepulauan Melayu dari ulama -ulama besar maupun Raja-Raja kebanyakannya adalah keturunan yang mulia dari titisan zuriat cucuanda Rasullallah melalui Syed Hussein Al-Kubra dan adik beliau, sila rujuk tulisan almarhum Tuan Guru Hj.Wan Mohd Soghir, pengkaji sejarah Ulama Nusantara.

Kita boleh tengok banyak bukti perkara ini dari tulisan dan binaan yang ditinggalkan, Masjid Telok Manok di Bachok Patanni, Masjid Kg.Laut Dinar Emas di Kelantan, Batu Bersurat Terengganu, Masjid Demak, batu nesan Raja-Raja Pasai Samudra, makam-makam para Habib di pulau Besar Melaka, sejarah pendiri kesultanan Brunei, Sulu, Mindanao, Siak Inderaputra, Jambi, Palembang, Sambas, Demak, Bentan, Terengganu, Patani, Kelantan, Perlis, bahkan Champa, semua berasal dari titisan keterunan yang mulia.

Untuk yang mahu mengomen silakanlah, janji ianya suatu yang membina, dan punya asas yang kukuh, jangan sekali-kali memandai tanpa sebarang ilmu.ingat!!!!!
Kata Sheikh Ibnu Ruslan dalam matan Zubat:

wa kullu man bighairi ilmin ya’malu # ‘amaluhu mardudatun la yukbalu
“sesiapa sahaja yang tidak punya ilmu pada dia, dia beramal # nescaya amalannya ditolak tidak diterima Allah”

Silakanlah bahas jika kita mau tapi janganlah tanpa sandaran ilmu, bahaslah secara adil mengikut metode pembahasan ilmiah. sila baca tulisan yang pro Salafi dibawah berkenaan Albani, nanti saya akan cuba cari maklumat orang yang menyanggah Albani ini insyaalah, selamat membaca:

Sheikh Muhammad Nasiruddin, al-Albani as he was most famously known, was born in the city of Ashkodera, then the capital of Albania in the year 1332H (1914 AD) into a poor family. His father al-Haaj Nooh Najjaatee al-Albani had completed Sharee’ah studies in Istanbul and returned a scholar to Albania. After Albania was taken over by atheism the family made Hijrah to Damascus. In Damascus, al-Albani completed his initial education and was then taught the Qur’an, Tajweed, sciences of Arabic language, fiqh of the Hanafee madhab and further branches of the Deen by various Sheikhs and friends of his father.

He also learnt from his father the art of clock and watch repair – and became highly skilled in that and famous for it and derived his earnings through it.

He began to specialise in the field of Hadeeth and its related sciences by the age of 20, being influenced by articles in ‘al-Manaar’ magazine. He began to work in this field by transcribing al-Haafiz al-Iraaqee’s monumental ‘al­Mughnee an-hamlil-Asfaar fil-Asfaar fee takhreej maa fil-lhyaa minal-Akhbaar’ and adding notes to it. He delved further into the field of Hadeeth and its various sciences despite discouragement from his father. Furthermore, the books he needed were not to be found in his father’s library which was composed mainly of various works of Hanafee Fiqh – and since he could not afford many of the books he required he would borrow them from the famous library of Damascus – “al-Maktabah at-Thaahiriyyah”, or sometimes from book sellers.

He became engrossed with the science of Hadeeth to the extent that he would sometimes close up his shop and remain in the library for up to twelve hours – breaking off his work only for prayer – he would not even leave to eat, but would take two light snacks with him. Eventually the library authorities granted him a special room to himself for his study and his own key for access to the library before normal opening time. Often he would remain at work from early morning until after ‘Ishaa. During this time he produced many useful works – many of which are still waiting to be printed.

The Sheikh’s studies of Hadeeth of Allah’s Messenger (PBUH) had a great effect on him and resulted in his turning away from blind-following of his former madhab and instead to accept and act upon the Book and the Sunnah – with the understanding of the pious predecessors (i.e, As-Salafu Saaleh) of the Ummah. This naturally meant he was sometimes at variance with some of the local Sheikhs who blindly followed their Madhab, and likewise with the local Sufi Imaams and innovators who began to oppose him and incite the common people against him by calling him a ‘Wahhaabi deviant’. He was, however, encouraged by some of the noble Sheikhs of Damascus who urged him to continue, amongst them Sheikh Bahjatul Baijaar, Sheikh Abdul-Fattah, the Imaam, and Tawfeeq al-Barzah, Rahimahum Allah.

The Sheikh faced much opposition in his efforts to promote Tawheed and the Sunnah but he bore this with patient perseverance. After some time he started giving two weekly classes attended by students of knowledge and university teachers – in which he taught various books of ‘Aqeedah, Fiqh, Usool and Hadeeth sciences.

He also began organised monthly journeys for Da’wah to the various cities of Syria and then Jordan. After a number of his works appeared in print the Sheikh was chosen to teach Hadeeth in the new University in Madeenah, Saudi Arabia, for three years from 1381 to 1383 Hijrah, where he was also a member of the University board.

After this he returned to his former studies and work in “al-Maktabatu at-Thaahiriyyah” leaving his shop in the hands of one of his brothers. He visited various countries for Da’wah and lectures – amongst them Qatar, Egypt, Kuwait, the Emirates, Spain and England. He was forced to emigrate a number of times moving from Syria to Jordan, then Syria again, then Beirut, then the Emirates, then again to ‘Ammaan, Jordan.

Sheikh Nasiruddin Albani became the pre-eminent scholar of Hadeeth (Al-Muhaddith) in recent era. His works – mainly in the field of Hadeeth and its sciences – number over 100. Among his gems beneficial for the whole Ummah include:
– Sifatu Salaatu Nabi mina takbiri ila taslimi ka annaka taraaha, the most widely distributed and printed book on ‘How to’ in Salaah according to the Sunnah of our Prophet (PBUH);
– Silsilah Saheehah, and Silsilah Dhaeefah wa Maudhucah, on Ahadith;
– Saheeh wa Dhaeef Jaami Sagheer, authenticated works originally compiled by Suyuti;
– Al Irwa’ Ghaleel;
– Saheehs of Abu Dawud, Tirmidhi, Nasaa’i, and Ibn Maajah.
– Saheeh wa Dhaeef Adabul Mufrad of Bukhari.
– Mishkaat Masaabih, the authenticated version of the original hadeeth collection.

His students are many and include many prominent Sheikhs of the present day amongst them: Shaykh Hamdi Abdul-Majeed, Shaykh Muhammad ‘Eed Abbaasi, Dr. Umar Sulayman al-Ashqar, Shaykh Muhammad lbrahim Shaqrah, Shaykh Muqbil ibn Haadi al-Waadi’i, Shaykh Ali Khushshaan, Shaykh Muhammad Bin Jameel Zainoo, Shaykh Abdur-Rahmaan Abdus-Samad, Shaykh Ali Hassan Abdul-Hameed al-Halabi, Shaykh Saleem al-Hilaali, and Sheikh Abdur-Rahman Abdul-Khaaliq.

The Sheikh passed away on Saturday 22 Jumaada Thaaniyah 1420 H (2 October 1999), may Allah (Subhanahu wa Ta’aala) have Mercy upon his soul, Aameen!

About these ads

8 responses to “SHEIKH NASIRUDDIN ALBANI- TOKOH YANG MENDAIFKAN BEBERAPA HADIS SOHIH DALAM KITAB SOHIH AL-BUKHARI.

  1. ALBANI MUHADDIST? Petikan soalan dan jawapan dari web Habib Muzir Al Musawa murid kepada Al Allamah Al Habib Umar bin Hafidh Tarim Hadramaut, Yaman

    Soalan : ALASAN KENAPA SYAIKH MUHAMMAD NASHIRUDDIN AL ALBANI ADALAH SEORANG MUHADDITS:
    1. Beliau mendapat Ijazah Sanad dari Syaikh Bahjatul Baytar yang bersambung kepada Imam Ahmad. Silakan lihat Hayatu Al Albani oleh Syaikh Asy Syaibani.

    2. Beliau mempunyai kemampuan Takhrij, Tahqiq, Ta’lid, dan Jarh wa Ta’dhil, dimana dengan kemampuan ini beliau dapat memilah hadits-hadits Shahih dan Dhoif.

    3. Beliau mempunyai kemampuan Nasikh dan Mansukh yang di antara manfaat dari ilmu ini adalah untuk menafsirkan Al Quran dan memadukan dua hadits shahih yang sepintas bertentangan.

    4. Tsiqoh (terpercaya) karena kejujurannya.

    5. Dhobit karena kekuatan hafalan dan keteraturan tulisannya.

    6. Ghiroh (semangat dan cinta) dalam mendalami ilmu hadits. Beliau memulainya pada usia 20 tahun sampai akhir hayatnya di usia 86 tahun. itu artinya 66 tahun usianya dihabiskan untuk mempelajari hadits.

    7. Beliau mendapat Syahadah (pengakuan/kesaksian/rekomendasi) dari para Masyaikh. Kitab-kitabnya pun menjadi rujukan bagi para penuntut ilmu.

    8. Beliau jauh dari Bid’ah, Ahwa’ dan Ilmu Kalam, dimana semua ini adalah penyakit yang menggerogoti Sunnah.

    9. Beliau membela hadits-hadits nabawi dari pelecehan dan tipu daya kaum rasionalis dan orientalis, baik dari kaum Muslim sendiri seperti Jahmiyah dan Mu’tazilah, maupun dari kaum Zanadiqoh dan Kuffar.

    10. Kehati-hatian beliau dari Bid’ah, Ahwa’ dan Ilmu Kalam. Beliau juga sangat berhati-hati dalam menghukumi suatu hadits.

    11. Sifat tawadhu’ beliau dalam menerima kritik dan ralat, meskipun itu dari orang yang ilmunya di bawah beliau.

    12. Beliau adalah salafi. Al Hafidz Adz Dzahabi berkata: “Yang dibutuhkan oleh seorang hafizh adalah hendaknya bertakwa, cerdas, mahir Nahwu, mahir ilmu bahasa, memiliki rasa malu dan salafi.” (Siyar A’lamin Nubala, XIII:380)

    JAWAPAN habib muzir :

    1. jika sanad guru itu benar ada pada albani, maka ia tak akan mengingkari para muhadditsin sebelumnya, dan orang yg mempunyai sanad pun tidak berguna jika ia ingkar pada syariah, apakah ia ma’shum setelah punya sanad?

    saya mempunyai sanad kepada Imamussab’ah, yaitu Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Tirmidziy, Imam Nasai, Imam Abu Dawud, Imam Ibn Majah, dan Imam Ahmad, lalu apakah saya ma;shum…?, tentunya tidak, dan fatwa saya tidak berguna jika saya bertentangan dg para Muhadditsin (alhamdulillah saya tidak pernah berfatwa apapun, saya cuma pecinta ahli hadits dan sesekali bukan ahli hadits).

    Albani bukan muhaddits, muhaddits adalah sudah lewat masanya, mereka yg telah mendengar suatu hadits dari periwayatnya, jumpa dg periwayatnya, lalu menelusuri riwayat si periwayat itu, lalu memutuskan apakah riwayatnya shahih atau dhoif, itulah muhaddits, kapan albani berjumpa dg periwayat hadits?, ia cuma nukil nukil dari sisa sisa hadits di buku yg tersisa, yg jika dikumpulkan maka tak mencapai 100 ribu hadits, kecuali dengan hadits hadits yg belum dibukukan,

    sedangkan kita bisa bayangkan Imam Ahmad bin Hanbal hafal 1 juta hadits berikut sanad dan hukum matannya, lalu ia hanya sempat menulis sekitar 20 ribu hadits pada musnadnya, sisanya sirna ditelan zaman..

    lucu kalau ada orang masa kini menghukumi hadits dg riwayat yg kurang dari 10% hadits yg ada, yg ada masa kini adalah sisa sisa yg masih ada, kita hanya bisa mengikuti fatwa para muhaddits terdahulu, karena mereka menyaksikan ratusan ribu hadits bahkan lebih dari 1 juta riwayat.

    bukan yg bangun kesiangan lalu menukil hadits sisa sisa lalu berfatwa menjatuhkan fatwa para muhadditsin rahimahumullah.

    siapapun dia dimasa bukan masa para Muhaddits, walau mempunya sanad ribuan sekalipun (apalagi cuma satu sanad, itupun diragukan), jika bertentangan dg Jumhur (mayoritas) ulama hadits maka fatwanya batil dan mengikutinya adalah kesesatan.

      • hatilah-hatilah saudaraku..sy takut kalau kita sombong hati kita di sesatkan oleh ALLAH..cuba berlapang dada dahulu dan baca serta kaji(research) tentang salafi dahulu..ape pegangan mereka ape sumber rujukan mereka ape tokoh2 mereka ..ape manhaj mereka..dan lain2..baru kita tahu kan?dengan kajian baru dapat jawapan dan bila dapat jawapan mintalah pentunjuk ALLAH jgn kita yg kerdil ni buat tafsiran..

  2. al ulama warosatun anbia maknanya: ulama pewaris NABI..wahai saudara berhati2lah dalam menceritakan tentang seseorang kerana dengan sekadar buah mulut atau bertaqlid buta akan menyesatkan kita..hadis di atas menunjukan ulama pewaris NABI..kerana ulama yang menyampaikan kebenaran..namun begitu perlu kita faham ulama mcm mana kah yg menjadi pewaris NABI?…tentulah ulama yang berpegang teguh dengan ajaran NABI S.A.W yang mengikut jejak langkah atau torikon yakni (jalan) yang di ajar oleh NABI..cuba saudara baca dahulu tentang salafi jangan sekadar keluarkan kenyataan tanpa menyemak terlebih dahulu..cuba kaji tentang salafi dan tokoh2nya dahulu kemudian barulah bole bahas..ingat kita akan di tanya oleh ALLAH akan ape kita buat?carilah ilmu yang soheh..mintalah kepada ALLAH pentujuk dahulu..wallahu’alam

    • Salam firdaus

      Nak tanya sikit, apa anggapan saudara tentang nasiruddin albani? Adakah dia tokoh ahli sunnah pada pandangan saudara?

  3. kebenaran hanya ada satu….tidak banyak atau jamak…….berilmu dulu baru mengamalkan……………barakallahu fiiki.

  4. Untukmu Para penghujad yg dengan tanpa ilmu renungkan saja sebuah Nasihat dari Al-Imam Abu Al-Qasim Ibnu Asakir;

    Sesungguhnya daging para Ulama itu beracun, dan adat (kebiasaan) Allah di dalam membuka tirai orang yang melecehkan mereka sudah diketahui, orang yang lancang lidahnya kepada Ulama Allah akan menimpakan bala’ kepadanya berupa kematian hati sebelum kematian jasad. (An-Nawawi : Majmu’ Syarah Al-Muhadzab 1:24)

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s