KETURUNAN MELAYU BERASAL DARI NABI IBRAHIM DENGAN SITI QANTURA


God Most Gracious Most Merciful ..
I seek refuge with the name of God from Satan the outcast (Satan the stoned)..

“No mystery enjoyment when opened secretly”

מחכים לנו במסיבה חיכו! SALAM..

Any matters raised, I would like to say that the Islamic Empire ruled for years 500n was actually Islam that killed my ancestor, namely Saidina Hussain rd. (Grandson of the Prophet Muhammad SAW) in Karbala until the descent I had to hide in Iran (Persian Zoroaster-)-Hadramaut 1110M-1150M (Allawiyyin-Suffiyyah) and finally to Gujarati [(Delhi Sultanate-Sultan Ahmad Jalal AlAkhbar 1250M-1300M (Zoroastarian+Monghul)] and goes to East (Malay Monarchy>Zoroastarian+Monghul+Malay [(the children/offspring of Prophet Abraham-Yunnan) Abraham + Siti Qantura=MELAYU], before the arrival of armed Kesultan Delhi.

90-91. And Aaron indeed had said to them beforehand: “O my people! You are being tried in this, and verily, your Lord is the Most Beneficent, so follow me and obey my order. They said: “We will not stop worshipping it (i.e. the calf), until Moses returns to us.”

A history, Before the arrival of armed Sultanates Delhi. Then The Sultanate get 14 offspring of siblings and 7 (Known as Wali 7) to the East [(Federated Malay-Monarchy (YM Syed Hussein JamadilKubra AlAkhbar Nusantara 1350M-)] and 7 more people (Syed Hussain the oldest) living in the continent of India (India-Pakistan-Afghanistan), two streams of Islam distinguishes this continent with the Islamic Middle East or Islamic Modern hybrids or Islamic or any name in Islam, but conditions still have 73 Islamic groups, but split up Resurrection.

Ahlulbayt for hunting and is killed by the Muslims themselves who do not like the direction that God’s love in Ahlulbayt. Then Ahlulbayt killed and hated until now. Because Islam is the belief that elected caliph of Ahlulbayt. Those murderers saidinal Hussein rd (Grandson of the Prophet Muhammad ) this is the Hadith that rotate (Words by Prophet Muhammad SAW) and said it was the basis of Islam. This problem should be resolved by me as .. err .. Mr.ZORRO la! hahaha.. the Last ZORRO.. Wakakaaa zaaPP___zZ.

3:33 Allah chose Adam, Noah, Abraham Family (Ahlulbayt) and Imran Family (Jews and Christian) than from other nations in his day; as a descendant of a descendant of the other. “

O you who believe! Be you helpers (in the Cause) of God as said ‘Iesa (Jesus), son of Maryam (Mary), to Al­Hawârriyûn (the disciples):

“Who are my helpers in the Cause of my Lord?”

Al­Hawârîeen (the disciples) said: “We are Allâh’s (Rabbi) helpers” (i.e. we will strive in His Cause!).

Then a group of the Children of Israel believed and a group disbelieved. So We gave power to those who believed against their enemies, and they became the uppermost.

Verily, those who believe in God and in His Messengers, and those who are Jews, and the Sabians, and the Christians, and the Magians, and those who worship others besides God, truly, my Lord will judge between them on the Day of Resurrection. Verily! My Lord is Witness over all things.

And hold fast, all of you together, to the Rope of God, and be not divided among yourselves, and remember God favour on you, for you were enemies one to another but He joined your hearts together, so that, by His Grace, you became brethren, and you were on the brink of a pit of Fire, and He saved you from it. Thus God makes His proofs, evidences, verses, lessons, signs, revelations, etc., clear to you, that you may be guided.

note: Zoroastrianism was the state religion in Persia under the Sassanian dynasty (3rd-7th century AD), but an Islamic invasion in 642 resulted in the persecution and emigration of believers. Isolated groups survived there, but the focus of emigration was Gujerat, India 1200M (ancestor of the Sultanate of Malay Rulers in the Nusantara (Southeast Asia-The latest Nation) where the new cult flourished due to Hindu toleration. There Zoroastrians became known as Parsees (from the Persia- Parsi, ‘Persian’ & Malaysian). Characteristic religious practices include the preservation of the sacred fire, and disposal of the dead by exposure on ‘towers of silence’.

‘Do not you proud and come to me with humility; If you (really) LOVE God, then follow me, God will LOVE you and forgive you your sins. And I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear God and OBEY ME! Truly Allah (God) is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH; That my Lord has forgiven me, and made me of the honoured ones! I possess no power of benefit or hurt to myself except as Allâh wills. If I had the knowledge of the unseen, I should have secured for myself an abundance of wealth, and no evil should have touched me. I am but a warner, and a bringer of glad tidings unto people who believe.”

And hold fast, all of you together, to the Rope of God, and be not divided among yourselves, and remember God favour on you, for you were enemies one to another but He joined your hearts together, so that, by His Grace, you became brethren, and you were on the brink of a pit of Fire, and He saved you from it. Thus God makes His proofs, evidences, verses, lessons, signs, revelations, etc., clear to you, that you may be guided.

From The Last ZORRO with Love, smile peace & harmony..

About these ads

39 responses to “KETURUNAN MELAYU BERASAL DARI NABI IBRAHIM DENGAN SITI QANTURA

  1. Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi: “Apabila akhir umat ini melaknat generasi awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhammad SAW!!!”

  2. Assalamu alaikum,
    Saya, Pakde Azir, ditugaskan oleh Yayasan KKIKM (Kerukunan Keluarga Indonesia Keturunan Melayu) yang ada di Sulawesi Selatan, untuk menyusun Sejarah Keturunan Melayu di Sulawesi Selatan.
    Mohon informasi kalau ada dan ke mana saya harus mencari.
    Terima kasih. Wassalam.

    • wassalam pak…saya penah dengar kalo orang melayu patani-kelantan yang membawa masuk islam ke tanah bugis dan makassar juga pulau buton…terutama kuarga yang punya marga wan,tuan, andik atau nik…coba caritau kalo di sulawesi terdapat orang yang makai gelaran bangsawan sbegitu….wallahu ‘alam

    • Salam Pakde Azir

      Saya tercari-cari keturunan moyang saya Datuk Maharajalela yang di gelar Datuk Punggawa setelah berhijrah dari Patani ke Makassar di mana nama asalnya Datuk Syaikh Faqih Ali ibnu Wan Muhammad, bendahara kerajaan Patani sekitar 1632.

      ejitra@gmail.com

  3. saya nak tahu sejarah berkenaan dengan keturunan anak firaun yang mendengar tukang sikat mashitah memuji Allah. molek ke pengamalan adat temenggung itu. dari manakah asal usul kerajaan brunei. asal usul orang minyak yang memperkosa ank dara.

  4. maaf saya menyampuk…sekitar tahun 1996 sy ada ketemu seorg bekas professor yg pernh mengajar di universiti Ukm dan berasal dr Kota Bahru, Kelantan, beliau ade bercerita bahawa asal usul masyarakat Kelantan adalah datang dari Indonesia dan yg mereka masuk melalui Perak dan terus meneruskan perjalanan ke Kelantan serta berkampung di sana. Adakah cerita ini betul atau rekaan ? wallahualam.

  5. melayu dalam proses membangun.. cuba kamu lihat bangsa lain seperti cina. mereka sudah lama wujud dan mencapai revolusi yang pesat ..

  6. Mengikut sejarah yang ada,orang melayu berasal dari monggolia,di belakang negeri china,di kira dari lautnya china.Melayu ertinya lari.Lari dari satu keadaan mungkin kemarau atau apaa2 sebab yang besar.ini ada kebenaran kerana di lihat dari budaya,alatan2 pertanian,pembuatan rumah adalah sama dari kremboja hingg ke indonesia.Almasudi,herodotus timr pula mengatakan orang china berasal dari qabil,begitu juga orang India.Ada pula mengatakan manusia sekarang adalah berasal dari keturunan Ham,Japeth dan seorang lagi anak nabi nuh yang selamat dari bah besar zaman nabu nuh.Namun logiknya bukan saja ketutrunan anak nabi nuh,tetapi sudah tentu keturunan pengikut nabi nuh yang seramai 83 oarang yang ikut naik kapal nabi nuh.Bible kata 8 orang sahaja pengikut nabi nuh.Namun ibnu abbas,ulama zman nabi,berkata pengikut nabi nuh 83 orang.Jumalah ini lebih logik,kerana 8 orang orang tak boleh bina kapal nabi nuh yang sebesar dua padang bole sepak.83 orang mungkin boleh melakukannya.apabila semua manusia berasal dari mereka ini,maka pendapat almasudi tentu salah kerana keturunan qabil habis maut ketika bah besar.Nmaun kita tidak mengetahui adakah bah itu meliputi seluruh dunia atau di negeri nabi nuh sahaja.kalau berlaku di negeri nabi nuh sahaja bah itu berlaku,pendapat al masudi mungkin benanar.Orang melayu berasal dari minggolia mungkin benar kerana rupa orang melayu tidak begitu jauh dengan orang china dan monggolia,cuma kita sedikit gelap.Fizikal kita lebih hampir dengan orang china,jepuun atau monggolai,jika di bandingkan dengan bangsa-bangsa lain.Jika pendapat almasudi benar,orang melayu berasal dari monggolia dan adalah dari satu ras china,atau cabang-cabangnya,maka orang melayu juga berasal dari keturunan qabil yang melarikan diri setelah membunuh habil.Melayu berasal dari nabi ibrahim ini saya tak pernah dengar dan perlu di buktikan secara ilmiah.Wallhuakalm.

  7. zaaba,seorang pendita dan ahli bahas melayu berkata,”orang melayu miskin harta,,miskin ilmu,miskin budi pekerti dan miskin perangai mulai.”.Ini kata zaaba bukan kata kata say.Mungkin beliau tidak merujuk kepada individu atau perseorangan,tentunya secara keseluruhan.Sya nampak kata benar dan setuju dengan pendapatnya.

  8. istilah keturunan ‘nabi’ dlm Al Quran tidak ada istilah itu digunakan apa lagi isrilah ‘rasul’. karen jabatan kenabian atau pun kerasulan tidaklah ditetapkan oleh Tuhan, Allah SWT bukan karena garis nasabnya. seperti halnya untuk istilah yang digunakan hanya memakai nama sang tokoh itu sendiri ya keturunan Ibrahim, keturunan Ishak dan atau keturunan Muhammad tanpa embel-embel istilah ‘nabi’ atau ‘rasul’-nya.

    khusus untuk penggunaan istilah ‘keturunan’ Muhammad pun perlu kajian lebih lanjut, apakah keturunan Muhammad SAW itu ada atau tidak ada lagi alias putus nasabnya. karena sesuai dengan penerapan ‘nasab’ dalam Al Quran tergambar dalam QS. 33:4-5 bahwa nasab itu diambil dari garis bapak atau lelaki. apakah Saidina Muhammad SAW mempunyai anak lelaki yang sampai dewasa dan punya ketururunan?

    • jangan hanya fikir logik sahaja. FAHAM.. keturunan Muhammmad SAW adalah dari anak perempuannya. Kerena itu ketentuan Allah SWT. Muhammad SAW juga berkata bahawa nasabnya adalah dari anak perempuannya.

  9. Katakanlah: “Hai orang-orang (keturunan) Yahudi, jika kamu mendakwakan (kelompok, golongan kamu) bahwa sesungguhnya kamu sajalah kekasih Allah bukan manusia-manusia (kelompok atau golongan) yang lain, maka harapkanlah kematianmu, jika kamu adalah orang-orang yang benar”. (QS. 62:6)

    Ternyata seseorang untuk menjadi ‘kekasih Allah’ itu bukannya milik kelompok atau golongan atau keturunan tertentu saja, siapa yang benar-benar bertakwa pada Allah SWT ya itulah Hamba Yang Dikasihi Allah.

  10. Thus, it is relevant that in a study published just this week in the influential journal Science, the Han Chinese (and other East Asians) have been shown to have originally come from Southeast Asia. Instead of being natives of China, the Han Chinese were in fact immigrants who descended from mainland and island Southeast Asia, the latter historically known as the Malay Archipelago.”
    sumber rujukan rasmi kajian DNA itu : https://yentown.us/wp-content/uploads/137/1.pdf
    penerangan lengkap kajian DNA itu : http://humpopgenfudan.cn/p/A/A1.pdf
    • Data di atas membuktikan, raja minang kabau /kerajaan pagaruyung/,raja sedaulat dunia,tuan raja di asia timur ,sudah selayaknya masyrakat dunia seluruhnya beraja kepada raja minang kabau.sebagai pewaris raja islam ,dari keluarga junjungan besar nabi Muhammad S A W ,nabi dan rasul,penghulu seluruh alam .

    • Jgn la taksub dgn keturunan yg kita sendiri tak tau mana asalnya…Satu usaha yg bagus jika kita mengkaji asal asul keturunan kita utk kebaikan bukan utk menjadi pentaksub….cukup dgn Allah swt berfirman bila kita mati, hanya 3 perkara yg di bawa ke kubur. Amalan kita, anak soleh dan amal sedekah kita…takde pun di sebut keturunan….biar apa pun keturunan kita, sbg umat islam perlu la yakin dan beramal dgn al quran dan hadis sbg pegangan kita….keturunan belum tentu menjanjikan syurga….percayalah, tak kira keturunan apa pun kita…ingat lah 3 perkara tu…..allah hu alam….

  11. Jangan rasa besar bangsa melayu ini.Dengki mendengki,amalan sihir,bunuh membunuh dengan cara ini,pukau,curi,tak ada tamaddun,perebutan politik ,rasuah,kurang budi bahasa,kurang sangat ilmu agama dan ilmu dunia,ajaran sesat,tak faham dan tak amal agama (most of them).Zaaba,seorang pendita, dan ahli bahasa melayu…orang melayu miskin semuanya..miskin harta,miskin ilmu,miskin budi pekerti,miskin perangai mulia…dan saya tambah satu lagi miskin akal fikiran dan amat pemalas.Tak percaya tanya bijak pandai..shame on this kind of nation..banyak perbaikan yang perlu di buat.Tetapi masing-masing rebut kekayaan sahaja…kecuali sedikit sangat antara mereka.,yang beagama dan berakal.Sorry to say this.Sebenarnya bangsa ini tak lah lebih baik dari orang asli pada amalan dan fahaman mereka.Perkelahian etnik di Indonesia menerangkan segalanya. Semangat kesukuan yang menebal.Tempat tinggal manjadi bangsa.Minang jadi bangsa minang,aceh jadi bangsa aceh dan seterusnya.Ini bnagfsa sangat dahsyat kebodohan mereka.Mereka memiliki kebodohan yang melampau.Tidak usahakan tamaddun yang dapat mengubah keadaan pemikiran mereka.Barangkali ini bangsa tak boleh diperbaiki lagi.Mereka terlampau dalam didalam telaga/sumur kebodohan dan kemiskinan dalam semua aspek.I think this Malay is amongst the worth nation in the world.Ini pendapat saya.Tetap bukanlah tanpa melihat,mengkaji dan berfikir serta merenung.Wallahu aklam.

    • Sangat-sangat bersetuju dengan pandangan saudara zabada. Semakin maju dunia ini semakin maju pula orang-orang Melayu dengan hasad dengkinya, ilmu-ilmu sihirnya dan perbuatan khianatnya.

  12. Kalau sifat orang melayu saperti di atas bolehkah dan layakkah mereka memerintah dunia.Bangsa yang memerintha dunia mestilah ada tamaddun dan dengan itu ada kekuatan.Politik dalam Islam tidak ditentukan apa bangsanya,ianya adalah hasil dari permesyuaratan ahlul akdi,iaitu orang utama antara orang Islam di satu-satu negara,yang berfikir dan bekerja bagi menentukan sesiapa yang akan memerintah.Sila rujujuk amalan politik khalifah yang empat.Teruknya cara bangsa melayu berfikir.Itulah saya kata dari awal,mereka ni miskin ilmu dan faham juga.Takkanlah bangsa melayu boleh perintah dunia ?.atas dasar apa?.Teruknya cara berfikir saperti ini,Kata w.n Weech,pakar sejarah dunia,”setelah betlalu zaman empayar zaman dahulu,tidak kan ada lagi empayar besar,yang akan ada hanya negara-negara kecil..Amerika dan Russia pun tak boleh perintah dunia,inikan lagi raja minangkabau nak perintah dunia?.Awak ni sangat teruk ni.Dengan apa raja itu nak tawan bangsa lain untuk perintah mereka, macam rome dan Parsi dulu atau di zaman kolonial,dimana bangsa2 barat tawan hampir seluruh dunia.Dengan kecrs tamingsari?dengan lembing dan dengan jampi serapah?.Apa ilmu yang raja awak tu ada…..Itu lah saya kata dari awal orang melayu melayu miskin semuanya…otak mereka pun miskin.Tak mampu fikir dengan waras.Lagi pun sistem politik beraja ini adalah sistem feudal dan kuno.masyarat intelek tak pakai nya sekarang.Demokrasi jadi pilihan.Khalifah empat pun amal demokrasi.Rasulullah saw pun tak wariskan kerajaan kepada keluarganya.I was said,Malay is amongst the worth nation in the world.Kepala otak amat teruk……khah… khah … khah…

    • Ansar As-Sunnah//Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi: “Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhammad SAW!!!”

  13. APAKAH ADA KETURUNAN AHLUL BAIT?

    Dlm Al Quran yang menyebut ‘ahlulbait’, rasanya ada 3 (tiga) ayat dan 3 surat.

    1. QS. 11:73: Para Malaikat itu berkata: “Apakah kamu merasa heran tentang ketetapan Allah? (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlulbait. Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah”.

    Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya, maka makna ‘ahlulbait’ adalah terdiri dari isteri dari Nabi Ibrahim.

    2. QS. 28:12: Dan Kami cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mau menyusukan(nya) sebelum itu; maka berkatalah Saudara Musa: ‘Maukahkamu aku tunjukkan kepadamu ‘ahlulbait’ yang akan memeliharanya untukmu, dan mereka dapat berlaku baik kepadanya?

    Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya, maka makna ‘ahlulbait’ adalah meliputi Ibu kandung Nabi Musa As. atau ya Saudara kandung Nabi Musa As.

    3. QS. 33:33: “…Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu ‘ahlulbait’ dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya”.

    Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya QS. 33: 28, 30 dan 32, maka makna para ahlulbait adalah para isteri Nabi Muhammad SAW.

    Sedangkan ditinjau dari sesudah ayat 33 yakni QS. 33:34, 37 dan 40 maka penggambaran ahlulbaitnya mencakup keluarga besar Nabi Muhammad SAW. para isteri dan anak-anak beliau.

    Jika kita kaitkan dengan makna ketiga ayat di atas dan bukan hanya QS. 33:33, maka lingkup ahlul bait tersebut sifatnya menjadi universal terdiri dari:

    1. Kedua orang tua Saidina Muhammad SAW, sayangnya kedua orang tua beliau ini disaat Saidina Muhammad SAW diangkat sbg ‘nabi’ dan rasul sudah meninggal terlebih dahulu.

    2. Saudara kandung Saidina Muhammad SAW, tapi sayangnya saudara kandung beliau ini, tak ada karena beliau ‘anak tunggal’ dari Bapak Abdullah dengan Ibu Aminah.

    3. Isteri-isteri beliau.

    4. Anak-anak beliau baik perempuan maupun laki-laki. Khusus anak lelaki beliau yang berhak menurunkan ‘nasab’-nya, sayangnya tak ada yang hidup sampai anaknya dewasa, sehingga anak lelakinya tak meninggalkan keturunan.

    Bagaimana tentang pewaris tahta ‘ahlul bait’ dari Bunda Fatimah?. Ya jika merujuk pada QS. 33:4-5, jelas bahwa Islam tidaklah mengambil garis nasab dari perempuan kecuali bagi Nabi Isa Al Masih yakni bin Maryam.

    Lalu, apakah anak-anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali boleh kita anggap bernasabkan kepada nasabnya Bunda Fatimah?. ya jika merujuk pada Al Quran maka anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali tidaklah bisa mewariskan nasab Saidina Muhammad SAW.

    Kalaupun kita paksakan, bahwa anak Bunda Fatimah juga ahlul bait, karena kita mau mengambil garis dari perempuannya (Bunda Fatimah), maka untuk selanjutnya yang seharusnya pemegang waris tahta ahlul bait diambil dari anak perempuannya seperti Fatimah dan juga Zainab, bukan Hasan dan Husein sbg penerima warisnya.

    Dengan demikian sistim nasab yang diterapkan itu tidan sistim nasab berzigzag, setelah nasab perempuan lalu lari atau kembali lagi ke nasab laki-laki, ya seharusnya diambil dari nasab perempuan seterusnya.

    Bagaimana Saidina Ali bin Abi Thalib, anak paman Saidina Muhammad SAW, ya jika merujuk pada ayat-ayat ahlul bait pastilah beliau bukan termasuk kelompok ahlul bait. Jadi, anak Saidina Ali bin Abi Thalib baik anak lelakinya mapun perempuan, otomatis tidaklah dapat mewarisi tahta ‘ahlul bait’.

    Kesimpulan dari tulisan di atas, maka pewaris tahta ‘ahlul bait’ yang terakhir hanya tinggal bunda Fatimah. Berarti anaknya Saidina Hasan dan Husein bukanlah pewaris tahta AHLUL BAIT.

    • berhati-hatilah dengan ulasan kita..saya pening dengan ulasan anda ini…Kesimpulan dari tulisan di atas, maka pewaris tahta ‘ahlul bait’ yang terakhir hanya tinggal bunda Fatimah. Berarti anaknya Saidina Hasan dan Husein bukanlah pewaris tahta AHLUl bAIT..maksud anda takdalah ahlul bait..begitu ke zabada???????? Kenapa dikata Imam Mahadi adalah dari keturunannya nabi.. anda sendiri pun kata begitu.. .Dalam hadis pun ada…Kamu ni keliru ni Zabada…jangan sedap mulut je…amarah tu tak baik…ini nasihat sesama saudara Islam…Nak terima terpulang…

    • Kamu hanya fikir logik sahaja. Cuba kamu fikir kenapa seorang bapa boleh menyayangi laki-laki lain melebihi anak lelakinya sendiri. Dan laki-laki itu tinggal bersama bapanya di syurga nanti sedangkan si anaknya tinggal di neraka. Fikir ya.

  14. politik ,pemerintahan adalah urusan syura antara umat islam.nabi tak menetukan sesiapa,keturunannya atau bukan keturunannya.apa yang jelas abu bakar bukanlah keturunan rasulullah saw.Jadi boleh saja sesiapa ynag dipersetujui.Masaalah timbul pemimpin korap atau tak begitu baik atau bijak,kerana Rasulullah ada bersabda “Bagaimana keaadan kamu semua,begitulah pemimpin yang akan terlantik dikalangan kamu”.kalau semua kita beriman,pemimpin pun berimanlah.kalu kita semua bodoh2 belaka pemimpin pun bodohlah.Kalau kita semua bijak2 dan berilmu,maka pemimpin pun begitu jugalah.Kalau kita kebanyakkan jahat,maka pemimpin pun jahatlah.Ini keran peminpin akan dilantik dan dipersetujui ramai.Tentulah yang kebanyakkan itu akan menentukan jenis2 pemimpin itu.Rasulullah amat benar dalam hal ini.Jika anda ingin melihat pemerintahan Islam sebenar,lihatlah sejarah khalifah arrasyidin yang empat.Perlantikan,perjalanan pemerintahan mereka dan sebagainya….Jika orang melayu nak pimpin dunia kenalah jadi rolemodel dalam banyak perkara.Ekonomi,ketenteraan,kekuatan,ilmiah dunia ,sains dan teknoloji berat,cipta senjata sama dengan amerika atau russia atau lebih lagi.mampukah banggsa melayu ini.Apa yang awak mimpi ni,Awak kena baca banyak sejarah tamaddun2 dunia,sejarah islam,sejarah dahulu kala dan sejarah moden,hadis2 rasul tentang politik dan banyak lagi.Banyak membaca itu pelita ilmu..Awak ingat pensyarah kita handal sangat kah…,Bukan ada buku tahap world class yang mereka tulis pun.Bukan ada kajian2 archeoloji yang mendalam saperti di barat dan ulama2 sejarah islam dahulu kala.Ilmiah kita orang melayu amat teruk,walau pun pensyarah,ulama atau apa2 saja.Kita di dalam kejahilan yang amat teruk.Percayalah…..Buat ibadat lagi baik dari berforem…bangsa kita mustahil diperbaiki…jaga diri sendiri dan kubur diri sendiri,keluarga,lagi baik.Saya buat kajian yang banyak juga tentang umat islam dan bangsa melayu,Keadaan kita nazak teruk..tunggu imam mahadi dan nabi Isa as sahaja boleh selesaikannya.Tak ada dalam sebarang hadis rasul yang raja minangkabau poleh selesai masallah umat islam dan dunia,Wassalam.Barakallah taala alaina…ajmaiiiin.

    • Saya berpendapat saudara ni ada experienced yg teruk dan fobia dgn keturunan melayu, itupun kalau saudara ni melayu….kalau saudara rasa org melayu ni teruk dan tak boleh diperbaiki, jgn la di biarkan. Buat la sesuatu yg opposite sbb nnt saya risaukan anak cucu saudara akan memaki hamun dan mencaci saudara sebagai keturunan mereka yg teruk dan tak boleh di perbaiki, semacam mana yg saudara skarang luahkan….mungkin saudara ni lahir dari golden triangle kut yg tak ada keturunan….
      Saudara, dlm ibadah pun ada menghormati sesama manusia dan memeriahkan sesama manusia. Rasulullah saw pun menggesa kita supaya mengamalkan islam yg mudah dan berhemah….terpulang pada saudara nak jaga keluarga saudara sendiri tp jgn la memarahi org lain yg bersalah….mmg betul kubur lain lain, tp kena ingat sapa yg nak angkat mayat saudara ke kubur….allah hu alam….

  15. Terdahulu saya telah menulis sesuatu berkenaan seseorang moyang ku yang mana menyatakan beliau masih hidup dan belum mati itu, maka tiba2 terjumpa ayat ini diambil dari:-http://epondok.wordpress.com/2012/03/02/kelebihan-syuhada-dan-anbia-di-barzakh/

    “”Maka semestinya, para syuhada itu memiliki keistimewaan yang melebihi manusia biasa. Sekiranya tiada keistimewaan itu, maka sia-sialah kehidupan mereka.

    Lebih-lebih lagi, Allah SWT melarang kita mengatakan mereka itu ‘orang mati’. Maka Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela agama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya. (al-Baqarah: 154)””

  16. Nampak lemahnya akal anda..yang tidak melihat sejarah ketamadunan Melayu..catatan tentang bangasa Melayu yang hebat.Mana ada negara yang merdeka tanpa berperang..Indonesia..negara lain…hanya brunei..itu pun Melayu…jugak…Catatan Alfonso del Albuqa menyatakan bangsa melayu ketika rombangan nya sampai dibumi bertuah ini.berpakaian berwarna warna..cantik sekali..bukan macam mereka dua warna sahaja…Terbukti bangsa mElayu hebat Setahun lepas dijumpai oleh saintis Jepun Keris berada di kawasan dalam laut okinawa yang tidak di mamah usia dicelah-celah pembinaan bangunan yang tengelam di jepun..mana datangnya..yea…

  17. nampak sangat anda melihat orang Melayu yang pemalas..mungkin…tapi anda tak melihat melayu yang jujur,,molek sifatnya..amanah..rajin…anda bagaikan terjerat kirannya cuba menghina bangsa dahulu yang jujur,amanah..tak tamak harta…bersederhana…betul lah diakhir zaman ini mereka banyak yang menghina bangsa yang terdahulu yang tak pernah mereka jumpa hanya fitnah yang cuba dilakukan terhadap bangsa yang bersopan ini.Tanah air ini pun sanggup berkongsi dengan tetamu..tinggi budi perkerti mereka..namun anak cucunya menghina…memfitnah…hanya tahu mengata orang…bersangka buruk pada semua..kerana orang Melayu jujurlah orang Melayu hidup sederhana…Nabi Muhammad SAW pun bersederhana…apa masalahnya….Ramai…yang baik..tapi yang nampak dimata anda adalah yang jahat je…orang baik…tak suka menonjol saudara…janganlah kita bagaikan terjerat sehinggakan bagaikan akan menghina tokoh tokoh agama berbangsa melayu atau ulama-ulama kita yang yang rajin …warakk…bersederhana…berhati-hatilah dengan apa yang kita ucapkan.Kalau tak amanah bangsa melayu dahulu kala..sudah lama hancurnya agama Islam dibumi bertuah ini…Sekolah agama hanya subur dibumi bertuah ini…Cuba anda lihat disingapura…apa jadi sekolah agama…takda jawapannya…azan tak boleh berkumandang…janganlah hina bangsa Melayu yang rajin..yang dapat 21A SPM, bukan ke orang Melayu…rajin…banyak sebenarnya..tapi kalau hati kita kecil …alasan banyak….tu la jadinya…salahkan bangsa…kalau tak berjaya…saya melihat ramai begitu..

  18. Apa la yg di risaukan psl melayu tu la melayu ni la…..Allah swt menjadikan manusia ni berlainan sifat dan attitude…bayangkan kebesaran nya bagaimana berbilion manusia di dunia ni tetapi still different in look and attitude..tak kiralah melayu ker, cina ker, india ker, arab ker masing2 ada kelemahan dan kelebihan….
    Jgn lah kita yg melayu ni memburukkan keturunan kita dgn pelbagai tanggapan negative hanya disebabkan experienced kita atau segelintir org melayu tu sendiri…Allah swt adalah pencipta yg paling perfect….manusia tu sendiri yg create what they want to be if Allah swt permit it….so di sini, kelemahan dan kelebihan seseorang adalah dari diri sendiri, bukan keturunan nya…..melainkan rupa paras, bentuk fizikal, bahasa mungkin berlandaskan keturunan bukan kebodohan, kedengkian, ketamakan dsb. Ada senikata lagu yg berbunyi begini ‘ iman tak dapat di warisi dari seorang ayah yg bertaqwa’…so kita lihat dari aspek sifat yg mengatakan seseorang itu belum tentu dpt mewarisi sifat taqwa keturunannya walaupun dr keturunan yg bertaqwa and vice versa…..
    Kesimpulan nya disini, jgnlah menyalahkan keturunan dan mencaci keturunan sbb kita pun dr keturunan….jgn terlalu emosi menyalah kan keturunan…..keturunan pelacur sbg contoh, belum tentu anaknya akan jadi pelacur….allah hu alam….

  19. assalamualaikum…. setuju dengan pendapat zam.. seharusnya kita menjaga bangsa kita bukanlah mencaci mengatakan bangsa kita teruk.. klu kita sendiri tidak memelihara kesucian ini, siapa lagi.. seharusnya kita berusaha mengubah bangsa kita.. janganlah pandai membaling batu, tp sembunyi tangan di belakang…
    sekian… terima kasih..

    • Sebenarnya lin, bangsa Melayu hari ini sedang berada diambang kehancuran. Apa yang diperkatakan oleh saudara zabada memang benar. Penagih dadah di Malaysia sahaja 99.9% terdiri dari anak-anak bangsa Melayu beragama Islam. Jumlah keseluruhan penagih dadah Melayu ialah 1.3 juta orang dan semakin bertambah setiap tahun. Kes-kes buang bayi semuanya melibatkan anak-anak gadis Melayu beragama Islam.Di Malaysia hari ini bilangan anak luar nikah ialah sekitar 350 ribu orang termasuk yang disembunyikan. Semuanya orang Melayu dan beragama Islam. Perbuatan zina dikalangan orang-orang Melayu Islam berlaku setiap malam. Dan bilangan kematian paling tinggi diatas jalanraya dan lebuhraya mengikut ras ialah bangsa Melayu. Dan data statistik Jabatan Trafik menunjukkan sejak 25 tahun dahulu hingga kehari ini sudah lebih dari 150 ribu orang Melayu yang mati diatas jalanraya. Begitulah gambaran sebenar nasib bangsa Melayu dari golongan rakyat kebanyakan. Itu belum ambil kira jumlah perceraian pasangan suami isteri dari kalangan bangsa Melayu dari sejak 25 tahun dahulu. Dan belum lagi di analisa jumlah mangsa-mangsa ilmu sihir dan santau sehingga kini. Wassalam bis-sawab.

    • Dan satu perkara lagi lin…bilangan permohonan tukar nama untuk murtad sahaja melebihi 350 000 orang yang sudah di terima oleh Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia dalm tahun-tahun 90an dan abad 21 ini tetapi ditolak oleh JPN. Kesemua permohonan datang dari bangsa Melayu yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam. Apa tindakan lin untuk menjaga kedaulatan agama Islam dan kelansungan survival bangsa Melayu?

    • Seperkara lagi yang lin perlu tahu…bilangan banduan Melayu beragama Islam yang ada didalam penjara-penjara seluruh Malaysia lebih dari bangsa-bangsa lain. 85% terdiri dari orang Melayu Islam.

  20. Berputus asa daripada rahmat Allah adalah tanda-tanda kesesatan.Nabi Adalah dari bangsa Quraish yang semua mengetahui mempunyai akhlak jahiliyah yang sangat buruk antaranya menanam anak perempuan hidup-hidup.Tapi kelebihan Quraish juga banyak iaitu menghormati tetamu dan berani.Nabi SAW adalah dari bangsa itu tapi baginda tidak berputus asa untuk cuba merubah.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s