Buah Pukul 7 Hari: Ilmu Orang Kelantan Yang Hampir Pupus


Tjuk:Buah Pukul 7 Hari: Ilmu Orang Kelantan Yang Hampir Pupus
Oleh:putralegeh78
pernah anda dengar Silat ini???Silat 7Hari/buah pukul Rahsia 7 Hari/Dekar 7Malam atau pernah anda dengar cerita Hang Tuah lima bersaudara menuntut ilmu dengan Sang Adi Putra/Sheikh M.Saman/Syed Thanaudin Jamaludin Al-Kubra, Adi Putara memberi Ilmu rahsia kepada Hang Tuah 5saudara, mereka menuntut selama 7 hari 7 malam, lokasi pertama ialah di Bukit Panau Kelantan, Lokasi kedua ialah Gunung Ledang Johor, silat tersebut masih ada di Kelantan, cuma anda perlu selidikinya.

About these ads

63 responses to “Buah Pukul 7 Hari: Ilmu Orang Kelantan Yang Hampir Pupus

    • ado abe wei…ambo jumpa nga sore tuo, dia kato dia ada blaja dekar 7 male, maso tu ambo gi ngurut rumoh dio sbb sakit kaki lepah main muai nga saing alik siye…ingat ko panda igat ike nga ngurut jah, ruponya tok dekar juga, lepah ambo blaja, ambo jumpa nga 2,3 ore hok lain, ambo tanyo sore tuo di tupat,dio tok dekar jugak ,loni dah arwah…namo dio pok nik, ambo tunjuk ko dio ilmu7 male, dio,dio kato”mu blaja mano ilmu ni, ni lah ore tuo dulu panggil “buah pukule rahsio 7 ari”, kalau dulu kato dia ado dale mene silat sekebun /spelek, dulunyo tok guru dio tok wan alang,tok wan johan ada ajar dio, 3 bule 10 ari tok guru buko gelange, tok guru denga rasio ake pilih murid hok dia firasat buleh paka ilmu rasio 7 ari, biasonyo “bakal guru mudo”, diturunke ilmu ni pada murid terpilih dale gelap, selamo 7 ari, di turunkan ilmu rahsio de segalo petuo ore tuo, termasuk ilmu baco gerok nga mmati tapok lawe..diturunke ilmu rasio pukule maut, langkoh asas bela diri, lankoh3,upe, pukul dale pukul, pukul beranok rama, pukul ujung telunjuk, tetok,tike,sepak,lutut,siku, elok sebutir padi, elok stapok, ccepat tange kaki, koci nga bbuko, pelepah siku lutut….de banyok lagi……anok pupu ambo pulok kato ilmu ni ilmu 7 ari…dio kato banyak berkembe di besut,p puteh,semerok,bachok….pah ambo gi tayo pada sore tok guru spelek di berange tupat…soale ambo ialah, kalu lakoh gini,ore te gini kito balah gini,tepat te pulok gini…gia jawab tu lah ore panggil IBU SILAT/ASAS SILAT…barulah ambo pehe….lepah wat kajiye ruponyo dale gayong,sendeng ado ilmu 7 hari cumo caro gerok agok bbeza, ambo dah muzakaroh nga saing-saing ambo hok bawok gyg,sendeng…di klate 7 ari,spelek,sekebun dulu asalnyo so..lamo lamo…pecah 3, banyok hok bowok spelek,skebun doh tok tau 7 ari, mgkin tok guru susut,atau tok guru dah gabung skali…loni, spelek banyok kot tupat koto bharu p mas, skebun di b panau,t merah, mace, 7 ari di bachok, p puteh,besut…apo pun kalu abe mminat gi la blaja koh ore tuo ado lagi…ambo tengok 7 ari paling sikit ore blaja banding spelek/skebun…sebab dio ilmu rasio ,ssusut, istilah ore tuo SILAT ORE TINO,pmalu…tapi tino ni buke sbare tino..tino ni boleh kiro, mmalu tapi kasa,senyap tapi licoh…oklah…wasallam..putralegeh78@gmail.com/0199783381….samarahan serawok.

    • wslm….ado 10 taun lepah ambo blaja…loni try mitok nga tok guru ambo…demo gi kampong telong kandis,bachok..blkg Pondok Kandis(PPP-YIK), cari PakDo Umar Tuke Urut….demo royak Mad Omar Tupat hok Cerito…try mitak nga dia..tapi jange ramai hok nok blaja…sbb ilmu tu ilmu rahsia,peturun pun ikut tradisi rahsia…wasalam..

  1. askm w.b.t.. terima kasih banyak2 atas info tu.sebelum pado tu boleh ko cerita lagi pasal buah pukul 7 hari nie.ambo minat sgt pasal bendo2 gini.nk tahu kalu boleh sejarah dia ko,asal usul, pakaian sapo, atau gapo2 lah. biar lagi ado raso’ ..wassalam

    • tak banyak saya bleh dedahkan disini…berana ia bersifat “pemalu”, maklumlah dia SILAT BETINA, tapi, boleh saya katakan ianya hanya KAEDAH ASAS SENI TEMPUR, yang RINGKAS tapi PADAT, yang TERSUSUT tapi MENYENGAT, PENDIAM tapi LINCAH, kecuali orang yang benar-benar ARIF seni beladiri, rata-rata orang akan ketawa sinis terhadap seni ini….kerana ia ILMU RAHSIA ORANG TUA, ia diturunkan secara RAHSIA dalam GELAP, orang yang tidak berkenaan TIDAK BOLEH MELIHATNYA, untuk memPELAJARI SENI TEMPUR INI, perlukan latihan ASAS persilatan dari apa-apa aliran selama 3 BULAN sekurang-kurangnya, tanpa latihan ASAS, umpama memberi jambangan bunga pada si monyet…

  2. salam cik baba
    ambo duk cbg 4 tumpat..
    kalu tak keberatan cik baba tolong royat nama2 tok guru silat di tumpat yg boleh ambo berguru….

    • :), silat: jali singa chabang 4…pok soh colek berange, abe leh tuke p mesu, pok cik pa jkr p mesu, pok loh mok long kg puyok…muai:pok eek b keriye, pok sok colek berange, ya kelong…..

  3. pah kalu nk berhubung ngn demo2 ni lagu mane? ade no kontek demo ni?
    jali singa nah…biso ni…die bekeng k sapa buleh gelaran singa ni? gerun ambo…kuikuikui….

    • kalu ore asal c 4 dia kenal sangat jali singa…ambo tak dok no jali ni…no adik dia ada la..0139073514:tarmizi, kalu jumpa dia orang kirim sale ambo ,kata mat omar saing mizi.

  4. ambo br pindah cbg 4 taun lepas…
    huk ambo ade terdengar guru spelet, bekas drebas bas skoloh…name gapo ambo tok ingt…

  5. ermm…ramai deh di tumpat? ambo tak kena cara cari bekali tu tak jumpa…huhu…
    ambo sebenar minat nk silat tari…ngn spelet…tp bile demo sebut pukulan 7 hari tu ambo jd berminat jugok…

    • baguslah…silat tari tu nga jali singa(bekas juara silat cantik kelantan), pok soh colek berange(beleh jumpa dia pasar malam malam sabtu di cbg 3 berangan,jual colek), nak ilmu dekar7 male/silat7 hari blehlah gi jumpa pak do omar tuke urut, belake pondok moden kg telong kandis bachok, tapi tak pasti, dia nok ngajar dok loni.

  6. Banyok lagi rahsio d Kelate ni hok makin timbul. Ambo ore baru ni buleh la cokeh serba sikit nge Baba. Melakoh baru belajar bertatih berungga reboh lagi ni.

  7. Salam Baba,
    Mmg la berat doh saiz XXXL tapi kalu kena caro jatuh pung deras kakloh ni. Nak guno namo Pendekar takut maroh ko ore ilmu tak seberapo. Jadi sajo guno namo hok ada ciri mano asal siloh diri ni. Doh kito jadi jong ore jah tak gitu he he he.

  8. Biar lah nok susuk tak molek dok Ambo dok Kuala Lumpur. Nama tu samaran jah sebenarnyo ambo Wan Mohd Aminuddin Baki ha ha ha. Buleh buak saing ko sapo pong ambo ni.

  9. assalamualaikum ustaz baba. Tupe tengok blog ustaz. Hulubale kalathana, wan aminuddin baki? Ni wan aminuddin hok wakil malaysia main silat olahraga tahun 80an ko? kalu yo, ambo minat benar la

  10. Salam,
    Gitu lah napoknyo tak tukar nama lagi dari sejak kecik tu.Tinggal lamo doh gelanggae olahraga tu.

  11. yo lo sunggoh ruponyo. Apo kabar abe wan. Ambo tok rajin betemu dgn abe wan tapi zaman ambo mudo baru-baru belaja besilat dulu gak minat bena la ambo ko abe wan ni,banggo sbb abe wan anok kelate yg mengharum namo diperingkat dunia. Semogo abe wan dapat kembali mencuroh bakti menurun ilmu ko budok-budok loni sbb ambo raso lemoh tengok mainan olahrago loni. Salam sejahtera buat abe wan sekeluarga.

  12. Salam Semua,

    Buat awe semutar nge serban hijau, terima kasih atas mengenal hamba. Buat Ustaz Baba nak buat guano dah dulu hok masuk tanding tu mesti tahu menahu pasal silat. Ni silapnya pada perguruan hok nak banyok menang dale kejohanan nya bawok masuk hok main Taekwondo dan karate pasal demo ni hok ada persatuan silat tak yakin nge ilmu sendiri. Demo ni lah hok merusokkan Warisan Bangsa.

    • Maaf mencelah, kalau Mahaguru Azlan Ghani yang saya kenal tu la dia akan ambil gambar pergerakan Silat dan Senaman Silat anda kemudian olahkan kemudian mengatakan ini pergerakan Senaman Tua Lok 9 hati2. Tanyakan juga mana perginya teman seperguruannya yang lain tu.

    • Tanyakan teman seperguruan dengan Ibu Silat Mayang Mengurai tu…..

      Adik pernah tak tengok Majalah Pendekar di awal keluarannya tu ada sekali gambar Jak Osman, Tarmizi dan Fauzi Othman tu kalau tak cari dulu buku tu tahu lah ceritanya.

  13. kita kena siasat, sebab dalam perguruan silat banyak juga yang tidak asli, mencedok dari perguruan orang lain.Kalau yang biasa dan lama dalam persilatan org itu akan tahu kebenrannya.tengok pergerakan pun kita dah tahu yang original atau pun tiru dr perguruan lain.jgn kita tertipu dengan gelaran guru.sebab ramai juga guru dan jurulatih yg berckp besar dan menipu demi duit, pengaruh dan di hormati.Maaf, sekadar berkongsi pengalaman

  14. SALAM

    ada, ambo beerckp atas pengalaman, cuma kita kena buka mata. buka hati.Supaya kita tidak tertipu.Itu niat ambo.Ambo taksir pok2 kita sering tertipu.

  15. sentak sekail tu, ada bukti ke? Saya rasa saya tau majalah tu. Ibu silat mayang mengurai tu mak intan kan? Azlan ghanie memang ramai jumpa guru silat tp tk semestinya dia ambil silat orang. Ambil petua dan sampaikan tu biasalah

  16. Saya mengenal beliau dari mula Silat dipertandingkan. Anda yang mengaku pernah belajar tak tau beza ke yang asli @ tidak, sedangkan ada antara anda sudah ada menuntut aliran lain. Perhatikan cara memegang keris pun saya tau keaslian permainan itu.

  17. Maaf saudara, ambo ni tak pernah belajar main keris, tak pandai membeza yg tulin dan palsu. Harap saudara boleh beri pencerahan

  18. Ada benar kata Sentak Sekail tu, kerana ambo pong pernah diminta menjadi tenaga pengajar dia. Gambar pong pernah di ambil ingat nak ambil gambar penuh glamour gak. Tapi rupanya bhgn tange jah hu hu hu.

  19. asalamualikum..maaf la klu ambo celoh sikit..nk tanyo pasal silat seni tapok suci…mugo kawe dengar silat nih mace nok pupus doh…ko guano kato ore hok ado pengalame??

  20. asalamwalaikum tok2 smua…tuan hamba bru hendak mengenal silat. drpd kecik lg sya minat silat. malangnya sya xde jodoh dgn guru2 silat d kg halaman sya(nabawan,Sabah). ayh sya juga guru silat tp x pnah ajar sya wlau 1 langkah pun. skrg sya dah brumur 28thun & bkerja d Johor. adakh sudh tlambat utk sya blajar seni persilatan ini krna sya mmg bminat dgn seni ni. sya ada mnuntut dgn guru ayah sya & dia turunkan kpd sya ilmu silat khalimah secara batin krna x ckup msa utk blajar dgnnya.hnya 2mgu shja(cuti)..oleh krna sya btugas d jhor bahru,d mnakah sya bleh bljr silat(sekiranya blum tlewat). kpd tuan Baba…ade x tok guru silt yg tuan Baba kenal d Jhor Bhru…

    • saya ingin bertanya, apakah dalam silat sendeng pukul 7hari mempunyai ciri2 sendiri bila bertemu sesama muhrim atau pesilat sendeng meskipun tidak kenal,,,,,,,,,,,,, dan pernah kah mendengar sukatan, istana mat, langkah sumbang, dan istana guru………….. saya rafy dari tanah kayong ketapang kalbar,,,,,,,,,,,,

  21. salam…nok tanyo cikit…silat nie ado brupo supo silat lian sebelas(pukul semuo ado sebelas) kow??.pah nok tanyo main tapok brapo??tapok 4 ko 3??

    • wassalam, rasanya tak serupa kerana silat lian berasal dari selatan cina(yunnan), manakala silat ini berakarkan rumpun melayu, ia banyak guna tapak satu atau tiga..

  22. spelek,bnd0 wrisan 0re tu0 kt0 xsek0 ad0 rma mnat…tp py0h skit nk bleh bab jurus dlm tari,nk tg0k mri alah k0tni rma lg hk bleh maen spelek….

  23. SALAM….
    kawe duk kat kuantan ,dlu ado la belaja spelet ngan ayh ambo tp dok abih bulih dok buwi tau kat mano ambo bulih belaja spelet kat kuantan ni ambo nok sgt perabih ilmu spelet nih…..

Berikan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s