AMALAN BENTENG DIRI – Kota Rasulullah


BENTENG DIRI
Oleh : Tok Uban

Benteng diri adalah satu perkara yang sangat mustahak dan tidak boleh dipandang remeh. Selain dari mempAMALAN BENTENG DIRIersiapkan diri dengan ilmu silat (zahir), ia juga memerlukan kepada benteng kebatinan, Sediakanlah payung sebelum hujan, janganlah sampai diri “terkena” dahulu baru nak benteng diri. Dalam usaha untuk membentengi diri dari sekelian perkara yang tidak kita ingini, samaada kejahatan yang dilakukan oleh musuh-musuh, pencuri, perompak, sihir, santau, pukau, binatang buas, kejahatan jin dan lain-lain lagi, maka hendaklah kita membentengi diri kita dengan benteng yang paling ampuh. Dan tidak ada benteng yang paling ampuh dan paling utama melainkan Ayatul Kursi.
Ayat yang diiringi oleh tujuh puluh ribu malaikat semasa diturunkan dari langit ini juga dinamakan Sayyidul Quran dan qutubul aurad. Inilah benteng yang paling ampuh anugerah Allah Taala kepada umat Nabi Muhammad s.a.w., tiada lagi benteng yang dapat menandinginya.
Mengikut petua orang tua melayu, ayatul kursi ini hendaklah dibaca dengan kaedah wakaf sembilan dan ayat yang terakhir hendaklah diulang-ulangkan sebanyak 7 kali, berikut kaifiatnya :
• Bacaan pertama tiup ke hadapan.
• Bacaan kedua tiup ke belakang.
• Bacaan ketiga tiup ke kanan
• Bacaan keempat tiup ke kiri.
• Bacaan kelima tiup ke atas.
• Bacaan keenam tiup ke bawah.
• Bacaan ketujuh, tarik nafas, telan air liur dan tiup perlahan-lahan kedada.

About these ads

22 responses to “AMALAN BENTENG DIRI – Kota Rasulullah

  1. Ass…mohon dibabar juga ilmu benteng u/diri & keluarga,maksudnya satu orang yg melakukan bisa meliputi semua keluarga.Salam dr negeri seberang,negeri Ayam Jantang dr Timur

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s