Amalan Percegahan Penyakit Berjangkit


Apabila saya menerima blog post dari al-Bakriah mengenai amalan untuk menghindari diri dari penyakit berjangkit, khususnya yang terbaru H1N1 atau selsema babi saya teringat satu buku catatan arwah ayah saya yang dipelajari beliau dengan anak murid Tok Selehor yang merupakan bapa saudara beliau sendiri, Tuan Guru Hj.Ismail Air Dingin Berangan Tumpat. antara kedua amalan tersebut adalah amalan yang sama, cuma Thorik sanadnya mgkin berbeza tapi kalau dikaji insyaallah, kita akan dapati amalan ini datang dari orang yang sama, kenapa saya katakan begitu, ini kerana maklum Ulama Pondok Pasir Tumbuh adalah rata-ratanya anak murid kepada al-Faqih Alim Tok Bunut Payung , Tok Bunut Payung pula merupakan anak murid kesayangan Al-Allamah Tok Kenali ulamah Kelantan yang terkenal, manakala doa ini didapati oleh ayah saya dari Tuan Guru Hj.Ismail Air Dingin yang diambil dari gurunya yang terkenal dengan gelaran Tok Selehor…antara Tok Selehor dan Tok Kenali punya hubungan persahabatan satu perguruan segi amalan dan ilmu. diharap sesiapa yang nak beramal boleh beramal insyaalah mujarab, tapi yang terlebih baik, biarlah amalan kita ada ijazah beramal baru amalan itu bersambung dengan smua ulama -ulama yang saya sebutkan tadi. wallahu ‘Alam.

Tinggalkan Balasan

