Fatwa Ulama Wahabi: Hamas adalah kelompok jihad yang menyimpang!


Fatwa Ulama Wahabi: Hamas adalah kelompok jihad yang menyimpang!
Posted on Januari 18, 2010 by Musadiq Marhaban

Fatwa ini bersumber dari Asy Syaikh Muqbil bin Haadi

Pertanyaan:

Bagaimana pendapat Anda tentang kelompok Jihad Islam dan pergerakan Hamas di tanah Arab Palestina yang kini dijajah ?

Jawaban:

(Maka Syaikh Muqbil menjawab dalam Tuhfatul Mujiib 145), “Semoga Allah merahmatinya, perihal Hamas, maka (Hamas) ini merupakan suatu Hizbi/Kelompok. Mereka tidak memerintahkan kebajikan dan mereka tidak mencegah dari kemungkaran. Justru mereka menyalahkan dan menghalangi Ahlus Sunnah.

Dan jika mereka menerima bantuan atau pertolongan, maka sungguh akan melakukan seperti yang dilakukan dalam Afghanistan (atas Ahlussunnah), dengan masing-masingnya memutar senjata mesin dan meriam mereka (Hamas) menyerang pada yang lain (Ahlusunnah).

Sumber: Salafy.or.id

2 responses to “Fatwa Ulama Wahabi: Hamas adalah kelompok jihad yang menyimpang!

  1. Aku tak percaya!Ini hanyalah taktik musuh nak melemahkan perjuangan Islam.Kalau betul pun,bukan masanya mengeluarkan fatwa seperti itu.Di dalam keadaa Palestin dijajah Israel sementara tanggungjawab membebaskan masjidil aqsa terpikul dan terbeban di bahu Hamas,sepatutnya kita membantu dari sudut itu,di samping membetulkan mana yg salah kalau ada.Bukan mengeluarkan fatwa yg melemahkan lagi umat Islam.Kadang-kadang aku syak juga sapa wahabi ni sebenarnya.Benarkah mereka ni nak mengajak umat kpd sunnah dan salaf.Dulu mereka bersekongkol dgn Raja Saud yg bersekongkol dgn barat utk runtuhkan khilafah Uthmaniah.Sekarang nampaknya mereka keluarkan fatwa yg bukan bukan pulak utk melemahkan perjuangan Islam.Benarkah mereka ini adalah kelompok bikinan Inggeris dahulu?

    • percaya atau tidak ini berita yang mutawatir…dalam hal palestin dan israel apa peranan Arab Saudi?, peranannya ialah pemperkukuhkan ekonomi Amerika yang secara tidak langsung membantu pihak Israel….bukan seorang ulama Wahabbi Saudi mengelar Hamas sebagai penganas yang jelas bertentangan dengan fatwa majoriti Ulama Islam semasa yang memuji Hamas sebagai pejuang Mujahidin….sila kaji sejarah penubuhan kerajaan Arab Saudi dan puak Wahabbi….wallahu “alam

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s