Antara Dalil Talqin Orang Mati


Al Imam Sayuti : Dailog Nabi s.a.w Dengan Sahabat r.a Selepas Menguburkan Ibrahim

Dikirim oleh aburedza dalam Talkin. Tagged: As Syayuti. Tinggalkan Komen

Dalam kitab الحاوى للفتاوى juz. II, karya Al-Imam Sayuthi mengungkapkan:

“Diriwayatkan dari Nabi SAW bahwasannya tatkala putranya Ibrahim telah dikubur, Rasulullah berdiri di atas kuburnya; kemudian beliau bersabda:

Wahai anakku, hati berduka cita dan air mata mengalir.Dan kami tidak mengatakan sesuatu yang membuat Allah jadi murka. Sesungguhnya kami dari Allah dan akan kembali kepada Allah.Wahai anakku katakanlah! Allah Tuhanku dan Islam agamaku, dan Rasulullah ayahku,

maka menangislah para sahabat dan menangis pula pula sayyidina Umar Ibnul Khattab dengan tangisan yang nyaring, maka menoleh Rasulullah dan melihat Umar menangis bersama para sahabat lainnya, Rasulullah SAW bersabda;

ya Umar mengapa engkau menangis?

Umar menjawab: Ini putramu belum baligh dan belum ditulis dosanya, masih menghajatkan kepada orang yang mentalqin seperti engkau, yang mentalqin tauhid pada saat seperti ini, maka bagaimana keadaan Umar yang telah baligh dan telah ditulis dosanya tidak mempunyai orang yang akan menalqin seperti engkau, dan apa gambaran yang akan terjadi di dalam keadaan yang seperti itu,

maka menangislah Nabi SAW dan para sahabat bersamanya;

kemudian Jibril turun dan bertanya kepada Nabi sebab menangisnya mereka, kemudian Nabi menyebutkan apa yang dikatakan Umar dan apa yang datang kepada mereka dari perkataan Nabi SAW. kemudian Jibril naik dan turun kembali serta berkata :

Allah menyampaikan salam kepadamu dan berfirman: Allah menetapkan orang-orang yang beriman dengan perkataan yang tetap di dunia dan di akherat, yang dimaksud di waktu mati dan di waktu pertanyaan di kubur.”

Sumber : http://www.nu.or.id/page.php?lang=id&menu=news_view&news_id=9068

23 responses to “Antara Dalil Talqin Orang Mati

    • ya abe eiim, tapi try kumpul nga hadis hadis semakna…walaupun misalnya semua dhaif, tapi oleh kerana banyak hadis punya maksud sama naik martabatnya ke hadis hasan, apatah lagi jelas ada hadis sohih “laqqinu mautakum la ilaha illallah”, riwayat muslim…jelas lagi bersuluh bahwa talqin bukan perbuatan bidaah.

    • lagi pun dalam hal fiqah ni cukup bagi kita orang kampong kita percayakan ulama mujtahid..dan Imam Sayuty merupakan satu Imam Mujtahid dalam mazhab Syafi’e, tapi kalau nak kaji lagi sampai kajian sanab sanab tu dipersilakan bagi yang ada kesempatan bergelumbang nga dunia keilmuan…insyaalah dapat berkat lagi.

  1. 🙂, tapi ramai juga kita ore kampong ni keliru nga “ulama muda” hok suruh kaji hadis hok ore tua kita beramal, pada hal ramai lupa bab feqah ni cukup ikut ulama mujtahid…de ko kita nak kaji sanab, ilmu rijal hadis, mustalah hadis, ilmu riwayat, dirayah,takhrij hadis…apa lagi zaman kita sibuk nga keja dunia…kadang -kadang nak solat jemaah pun tak berapa de tu…

  2. macam qunut subuh lah kira2 nya, puak2 hok ali sano tu sibuk dok kata nabi tak buat, tak payoh dok sibuk2 lah sebab masalah ni imam Syafie dah selesaikan sejak 1200 tahun dulu lagi…mari orang zaman loni hok “beraso ” alim dok bahas masalah hok selelsai doh…mugo puak ni tak dok keje lain nak buat..perasan alim pada imam Syafie lagi la tuh..

  3. hehe…betul2..

    tp qunut tu khilaf..
    mazhab hanafi kate tak payah..
    so, kite ni ahli sunnah wal jamaah…4 mazhab ni kite terima belako kan??

    kalu tauhid kite pegang aliran imam abu hassan asha’ari…dan al maturudi..

    tasawuf pulak kite pegang al ghazali, hassan al basri…dan tokoh2 tasawuf lain yang muktabar…

    bg ambo..ambo terima belako..tidak tetap pado syafie jah…dan alangkah baiknye tok2 alim kite bila ajar fekah, die dedahkan jugak dengan fekah mazhab2 yg 4 tuw..tidak kate syafie saje…sekadar membuka minda..sekarang ni dunia tanpa sempadan…kot2 la bile pegi negara luar..nampak pelik sikit dr amalan kite..
    sy suka dengar ceramah pagi jumaat di dataran ilmu kota bharu…bile al fadhil ustaz mohamad daud iraqi ngajar fekah…die akan royat pendapat keempat2 mazhab…
    dan satu lagi tambahan..out of topik la skkit…pondok2 ni patut juga tambah satu lagi matapelajaran iaitu fikah as siyassah…(kalu huk ado doh..baguslah..alhamdulillah)

    • 🙂 ambo nak betulkan bahasa sikit, mazhab hanafi bukan kata tak payah qunut, tapi tak sunat, pada mazhab mereka qunut tu harus sahaja(buat tak pe tak buat pun tak pe), pada masalah terima mazhab 4 dalam bidang fiqah ni mmg betul, tapi tak ramai ustaz huraikan sampai jadi halus terperinci…contoh ambo la misalnya, belajar smaye ni mazhab syafi e, sanab insyaalah dari berbagai guru yang semua bersambung pada imam syafie…bila nak smaye ambo tak bleh nak guna mazhab yang ambo tak reti rukun, sunat,wajib,fardhu ,sah dan batal pada mazhab dia orang, walaupun kita tau semua mazhab 4 punya sandaran yang berlandaskan syariat, kalu ambo smaye contoh baca fatihah ikut hanafi yang tak perlu baca bismillah, tapi kalau rukun sah batal ikut syafie…tu namanya talfiq mazhab, maka solat hamba dikira tak sah, sebab tak tentu halanya, contoh lagi baca fatihah ambo smaye misalnya, dalam satu surah ambo campur 7 qiraat…tu bidaah hukumnya, tapi kalau ambo baca ikut nafi’, qalun, warasy, susi,duri, syu’bah, ibnu amir ,ibnu kasir,hamzah kisaai, satu satu surah tak bercampur baur bahkan ambo belajar dan ada sanab nga tok imam li misalnya..tu tak jadi masalah….ambo nak petik kata-kata mufti mesir sheikh ali jumaat masa ngajar iqna’ di masjid azhar suatu ketika dulu, katanya aku tahu 4 mazhab alhamdulillah, tapi pada amalan aku berpegang pada mazhab syafii kerana syafi’elah yang lebih cermat dalam masalah fiqah, masalah belajar sekadar tahu lain dari belajar tau dan alim untuk buat amal, nak buat amal kena belajar biar halus sesuatu bab , contoh smaye…rukun, wajib, sunat, syarat, sah, batal, dan kalau blh sampai ke sumber pengambilan hukum sesuatu masalah dalam sesuatu mazhab, kita tak blh ikut dan amal cara smaye hanafi misalnya kalau sekadar kita dengar kuliah umum di sesuatu majlis ilmu, ambo yakin tak ramai orang hurai masalah talfiq mazhab sape pun dia, apa yang ambo kata nilah amalan ulama kita 4 mazhab zaman berzaman, bahkan ulama ahlu bait nabi sekalipun.wssalam.

    • pasal pondok kena tambah mata pelajaran siasah tu..eemmm bagi ambo buke kata siasah saja la, fiqh aulawiyat, fiqh muqaram, fiqh mazhab, fiqh jihad, fiqh daawah, fiqh muaasarah, juga mate, sains, geografi, fizik, kimia, biologi, zoologi, botani, astronomi, falak, medik, silat, ilmu hikmat, khitobah, mantiq, dan semua jenis ilmu…kalau blh ambo nak tengok pondok blaja ilmu wat kapal terbe…tapi rasonya de ko abe emm???hok fardhu ain sajo tu tok guru dah tak de nak bui pehe…

  4. hehhe…
    sekadar tambahan subjek…
    siasah ni penting jugak..
    mugo2 budok2 pondok yg murni akhlak ni satu hari nanti bile jadi pemimpin…ade dah basic…

    mugo ade sesetengah ore ni taksir campur dah bab siasah…
    kuasa politik perlu dimiliki oleh orang islam yang mukmin..baru lah segala syariat islam ni dapat dilaksanakan…

    yelah…ambo pun ngamal syafie jugok…cuma sekadar pengetahuan…bile kite g travel ke sesuatu tempat, takdelah kite pelik bakpo die ni kate islam tp pelihara anjing sedangkan itu mengikut pendapat Maliki…

    rasenya selain talfiq ade satu lg istlah…ambo lupa..takhsus ker ape..ambo lupa..
    buleh tak ustaz baba huraikan serba sedikit dalam bahasa yg mudah…ambo pernah baca artikel mengenai bende ni tp tak brapa paham, bahasanya ilmiah sangat…tq..

    • abe eim, ambo dulu penah pegang jawatan cawangan, ditarbiah usrah dari sekolah rendah, dulu perlembagaan pas hafal, buku hasan al-banna,syd qthb jadi teman, satu ketika ambo di singkir kerana kritik muasyuarat caw. yang menyalahi etika perlembagaan, pernah ditolak bila mohon pegawai halaqat dengan alasan “TIDAK AKTIF dalam parti dan “TAK DIKENALI”, saya yang jadi NAQIB usrah terakhir pemuda pas di bendang kerian, saya yang anjurkan program mengajar SILAT TONGKAT di perkarangan masjid selepas solat, mengaji dan usrah di masjid, pernah minta pihak pimpinan turun tapi tak dihiraukan, akhirnya ambo tau jawapannya kerana latar belakang ambo PONDOK, try tengok kubu PAS zaman berzaman dimana?, tentu tempat ada pondok, tapi manakah pimpinan muda dari lepasan pondok zaman ini???, kenapa pihak tertentu singkirkan golongan pondok?, dan mereka hanya berguna pada saat pilihanraya saja, kalau abe eim jumpa ustaz daud iraqi, ustaz nik amar, try tanya begini “kenapa tak ambil pelapis dari pendidikan pondok”, abe eim… ambo pernah dinafikan hak sebagai anak kelantan bila minta bantuan pinjaman siswa keluar negara dengan YAYASAN KELANTAN, dan ambo pernah berdebat dengan tim.pengarah bahagian pinjaman bila jawapan beliau pada ambo amatlah bodoh sedangkan berjawatan, tim.pengarah, pernah sekali YB Senator Mumtaz mensyorkan pada musyuarat pimpinan supaya pondok moden kandis di naiktarafkan sebagai kolej universiti, orang yang bangkit bantah ialah YB nik amar, dengan katanya”bakpo kita nak naikkan pondok moden?, pndok moden tu diasaskan (zaman) UMNO, kita kena naikakan KIAS, KIAS hok kita buat, ambo nak tanya abe eeim…bijak kah YB ini ber siasah?, misalnya PAS memerintah negara nanti la, kalau kita ikut pemikiran lagu ni, habis kena rombak, askar kena wat askar lain, polis kena wat polis lain, spital kena wat spital lain sebab semuanya umno asas, abe eim kena tau banyak hantu WAHABI dalam pimpinan yang nati cah keting pemuda latarbelakangkan pondok, ada lagi kisah yang abe eim mgkin tak tau, perbuatan pimpinan yang menguriskan hati golongan pondok.

  5. wah…serius bunyinye ni…
    patutnye demo jawab kut emel jer..
    hermm…yelah..sejak akhir2 ni selalu sngt bekas mufti perlis tu mari berforum di kelantan ni..
    atas jemputan YB mane eh?

    oklah..kite tutup bab tuw..nanti lari pulak set2 PAS dr blog demo ni…

  6. tak po abe eeim, ambo tak takut ore lari dari blog ambo..hok ambo takut ore sesat sebab fahaman wahabi dari pemimpin, bila dah ore anggap tu sehabagian “siasah”, ambo tak perlu peminat blog ambo ta’sub nga parti, ambo perlu ore hok buka minda hok ta’sub hanya pada agama,wat benda berdasar ilmu….dah ambo bagi komen dalam blog pemimpin pas, komen ambo kena sapu..dale blog ambo sapa nak sapu…biar ambo wakili suara golongan tua, hok makin dipinggirkan golongan muda/mudah/wahabi/khawarij.

    • ambo buke setakat baik..undi nah…tapi kalau kecek sedap betulan depe ambo…ambo takir tu, amid pnghulu dun kelaboran pun dah kena…sbb kecek bodo sangat…

    • saya ada beberapa pilihan…pertama tubuh parti lain yang terdiri dari ahlu sunnah dan sufi…tapi yang ini mgkin tak akan berlaku kalau difikirkan perpecahan umat islam, kedua bersikap berdiam diri sama sikap yang diambil oleh umat islam majoriti terhadap apa yang berlaku antara ali dan aisyah, antara khawarij dan syiah, antara muawiyah dan ali…..

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s