PANDANGAN ULAMA’-ULAMA’ TERHADAP AL-WAHHABIAH


PANDANGAN ULAMA’-ULAMA’ TERHADAP AL-WAHHABIAH

Oleh:Pondok Habib Blog

3.3 PANDANGAN ULAMA’-ULAMA’ TERHADAP AL-WAHHABIAH

Terdapat banyak tulisan Ulama Islam dari timur tengah dan nusantara yang menjelaskan secara khusus mengenai fahaman yang dibawa oleh Muhammad Abd al-Wahhab. Tidak kurang juga yang menulis menenai latar belakangnya dan kekerasan yang dilakukannya dalam menyebar luaskan fahamannya. Diantara mereka seperti:

Syeikh Muhammad ibn Abdullah al-Najdi al-Hanbali

Beliau adalah Mufti Mazhab Hanbali di Makkah al-Mukarramah. Beliau wafat pada 1295H. Beliau menyatakan tentang pemuka fahaman Wahhabi:
Beliau Muhammad ibn Abd al-Wahhab adalah anak kepada Abd al-Wahhab adalah seorang pendakwah yang menyebar kejahatannya keseluruh pelusuk bumi. Tetapi diantara bapanya dan Muhammad terdapat perbezaan yang sangat ketara. Muhammad tidak menzahirkan dakwahnya melainkan selepas bapanya meninggal dunia.
Beliau menambah lagi: Dikhabarkan kepada saya oleh sebahagian ulama sezaman dengannya yang pernah saya temui, bahawa bapa Muhammad ibn Abd al-Wahhab amat marah kepadanya kerana beliau tidak redha Muhammad hanya sibuk mempelajari Feqah seperti orang-orang yang terdahulu dan penduduk di tempatnya. Bapanya juga berfirasat bahawa akan terjadi sesuatu yang buruk kepada anaknya. Begitu juga Sulaiman yang merupakan anaknya dan juga saudara kandung Muhammad ibn Abd al-Wahhab. Sulaiman menafikan dakwah adiknya dan menolak fahamannya secara profesional dengan mengetengahkan ayat-ayat al-Quran dan al-Hadith. Beliau melihat Muhammad tidak merujuk kepada pendapat ulama terdahulu atau mutakhir tetapi hanya merujuk kepada perspektif Syeikh Taqiyyuddin Ibn Taimiyyah dan muridnya Ibn al-Qayyim. Muhammad melihat bahawa pendapat kedua-dua orang ulama sebagai suatu nas yang harus diterima bulat-bulat dan tidak boleh ditakwilkan, sekalipun tidak difahami.

Sesungguhnya bapa kepada Muhammad marah kepadanya kerana tidak menumpukan perhatian terhadap pengajian ilmu Feqah. Sahabat-sahabtnya pula terlalu menyanjunginya sehingga mereka menggelarkan Muhammad ibn Abd al-Wahhab sebagai Syeikh al-Islam dan Mujaddid.

Hakikatnya beliau bukan seorang Mujaddid atau Mujtahid Islam seperti yang diperkatakan dan dibanggakan oleh pengikutnya, tetapi beliau hanyalah seorang pembangun fahaman Ibn Taymiyyah yang bertaqlid dengan fahaman yang sesat lagi menyesatkan orang lain.

Mengapa beliau dikatakan seoarang sebagai seorang pejuang fi Sabilillah, sedangkan pada masa tersebut, empayar Kerajaan Turki merupakan sebuah kerajaan Islam yang berdaulat dan diakui oleh dunia Islam. Maka apakah maknanya jika pergerakannya ditentang oleh kerajaan Uthmaniyyah Islam ini.
Tiada satu sebab yang membolehkan Muhammad ibn al-Wahhab dan puaknya melakukan pencerobohan ke atas kerajaan Islam Uthmaniyyah. Jika mereka menggunakan alasan keagamaan dengan menyatakan bahawa umat Islam empayar Uthmaniyyah telah sebati dengan penyelewengan agama seperti perkara bidcah dan khurafat, alasannya mereka adalah tidak benar. Ini kerana mustahil dalam negara bedaulat seperti kerajaan Uthmaniyyah tidak mempunyai ulama yang hebat dan pendakwah kebenaran. Jikalau kita menerima alasan ini bermakna kita telah memfitnah ratusan ulama pada zaman tersebut dengan kesesatan dan menyembunyikan kebenaran.

Syeikh Abdullah al-Harariy

Syeikh Abdullah al-Harariy memberi komentarnya, apakah releven seseorang meruntuhkan Sunnah Rasulullah s.a.w. dan berlaku biadab terhadap rasulullah s.a.w. dan ulama Islam dinobatkan dengan gelaran setinggi itu. Orang-orang yang memfitnah dan tertipu dengannya hanya mengenali beliau kerana gerakan dakwahnya, tetapi tidak pernah seorang pun ahli sejarah yang masyhur pada kurun ke dua belas mencatatkan di dalam kitab Tobaqat (biografi) Ulama kurun ke dua belas tentang kepakarannya di dalam bidang Feqah dan Hadith (Abdullah al-Harariy, 1998).

Antara keburukan puak Wahhabi ini ialah mereka tidak memakai serban kerana mengharamkan Sunnah tersebut. Sedangkan amalan ini adalah thabit daripada Rasulullah s.a.w. dan lain-lainnya. Telah nyata lagi terang, hadith-hadith yang menunjukkan bahwa amalan ini merupakan Sunnah rasulullah s.a.w.

Syeikh Ahmad Zaini Dahlan al-Hasani

Beliau adalah Mufti Mazhab Syafici di makkah al-Mukarramah. Beliau menyatakan di dalam kitabnya tentang Wahhabiy: Zahirnya Wahhabi merupakan bala yang didatangkan oleh Allah s.w.t. kepada hamba-hambanya. Ia merupakan fitnah dari sebesar-besar fitnah yang muncul di dalam agama Islam yang menganggu ketenteraman fikiran, menghangatkan orang-orang yang berakal dan mengelirukan orang-orang yang kurang berakal, lantaran diterjah oleh pemikiran dan ajaran mereka yang meragukan, sedangkan mereka berselindung di sebalik label penegak agama.

Di antara perbuatan mereka ialah menuruh orang-orang yang tinggal di kawasan pedalaman mendirikan solat, memelihara sembahyang Jumaat dan sembahyang berjemaah, menegah mereka daripada melakukan kemungkaran dan kejahatan yang zahir seperti berzina, liwat, memberikan keamanan di jalanan dan menyeru manusia mentauhidkan Allah s.w.t.

Melihat kepada perbuatan zahir mereka, maka tentulah orang-orang yang kurang cerdik akan memandang dan bersangka baik terhadap mereka. Secara tidak lansung, mereka melupakan tindakan golongan ini yang terlalu mempermudah-mudahkan hukum mengkafirkan orang-orang Islam, mereka juga telah mengkafirkan umat Islam semenjak enam ratus tahun terdahulu.

Beliau juga menyatakan kepada pengikut-pengikutnya, bahawa beliau datang dengan membawa agama baru yang dizahirkan melalui perkataan dan perbuatannya. Beliau menemplak mazhab yang empat dan pendapat-pendapat ulama dan tidak menerima daripada agama Nabi Muhammad s.a.w. melainkan al-Quran dan mentakwilkannya mengikut keinginannya. Beliau hanya menerima pada zahir sahaja supaya manusia tidak mengetahui tentang dirinya yang sebenar.

Ulama mendedahkan perbuatan mereka berdasarkan dalil bahwa Muhammad ibn Abd al-Wahhab dan pengikutnya mentakwil ayat al-Quran mengikut hawa nafsu mereka dan bukannya mengikut sebagaimana pentafsiran Nabi s.a.w., sahabat-sahabat baginda s.a.w. dan Salaf al-Soleh dan serta ulama’ tafsir yang muktabar.

Mereka juga mendakwa bersandarkan kepada mazhab Imam Ahmad ibn Hanbal, tetapi mereka sebenarnya berdusta, berselindung dan menipu. Imam Ahmad sendiri berlepas dari mereka. Oleh kerana itu, ramai dikalangan ulama mazhab Hanbali yang berasa kesal diatas perbuatan Muhammad ibn Abd al-Wahhab dan menolaknya sebagai langkah menjaga kebenaran mazhab imam Ahmad ibn Hanbal. Mereka telah mengarang banyak kitab dan risalah untuk menolak fahaman Muhamad ibn Abd al-Wahhab termasuk saudaranya sendiri menolak iaitu Sulaiman ibn Abd al-Wahhab.

Allamah Syeikh Abdullah Fahim

Penulis menaqalkan wasiyat daripada kalam Syeikh Abdullah fahim yang memberi nasihat kepada bangsa Melayu supaya jangan berpecah belah sebagaimana kenyataannya: jangan berpecah belah oleh bangsa Melayu sendiri. Sekarang sudah timbul di Malaya mazhab khawarij (wahhabi) yakni mazhab yang keluar dari mazhab empat mazhab Ahli Sunnah wal al-Jamaah. Maksud mereka itu hendak mengelirukan faham awam yang sebati dan merobohkan pakatan bangsa Melayu yang jati.

Disamping itu, Abdullah Fahim juga mengecam Ibn al-Qayyim al-Khariji dengan kenyataan yang berbunyi: hukum-hukum mereka itu diambil daripada kitab Huda al-Rasul yang mukhtasarnya kitab Huda al-cIbad dikarang akan dia oleh Ibn al-Qayyim yang segala kitabnya ditolak oleh ulama Ahli Sunnah wa al-Jamaah.

Beliau menambah dengan menasihati: tuan-tuan bangsa melayu jangan tertipu daya hasutan mereka itu dikeluar hukum-hukum yang tidak terpakai dalam mazhab Syafici, dan fatwa mereka itu bermasalah yang buruk yang sudah terdengar kepada awam, harapan bangsa melayu jangan berpecah belah sesama sendiri.

Al-Mufassir Syeikh Ahamad al-Sowi al-Maliki

Beliau mengulas di dalam kitab tafsirnya sebagaimana Nasnya: dikatakan ayat ini diturunkan kepada golongan Khawarij yang memesongkan pentakwilan al-Quran dan Sunnah dan dengan mereka menghalalkan darah-darah orang Islam dan harta mereka sebagaimana yang disaksikan sekarang. Mereka adalah suatu kumpulan yang berada di tanah Hijaz, dipanggil sebagai Wahhabi, dan mereka menganggap bahawa mereka berada di atas suatu pegangan yang benar tetapi mereka adalah pendusta. Mereka telah dirasuk oleh syaitan, lalu mereka telah dilupakan daripada mengingati Allah s.w.t. sesungguhnya mereka adalah kumpulan syaitan dan ingatlah, bahawa kumpulan syaitan adalah orang-orang yang merugikan. Kami memohon kepada Allah agar memusnahkan kumpulan mereka.

Al-Muhaddith Sayyid Abd al-Rahman al-Ahdal

Beliau adalah seorang Mufti Zabid di Yaman dan memaklumkan bahawa untuk menolak Ibn Abd al-Wahhab tidak perlu kepada kitab-kitab karangan, tetapi memadai dengan sabda Baginda s.a.w yang menandakan mereka ialah membotakkan kepala, kerana ia belum pernah dilakukan lagi oleh seseoarang pun pelaku bidaah.

Ini kerana pengikut Muhammad Abd al-Wahhab menyuruh pengikut mereka mencukur kepala dan mereka tidak membiarkan seseorang yang telah menjadi pengikut mereka meninggalkan majlis mereka sehinggalah setelah kepala mereka dibotakkan.

Syeikh Sulaiman al-Kurdi

Diantara ulama yang menolak fahaman Muhammad Abd al-Wahhab ialah gurunya sendiri, Syeikh Muhammad ibn Sulaiman al-Kurdi. Gurunya yang paling besar ini menasihati Muhammad berbunyi:

Wahai Muhammad ibn Abd al-Wahhab! Sesungguhnya aku menasihati kamu kerana Allah s.w.t. agar kamu menahan lidah kamu terhadap kaum muslimin. Sekiranya kamu mendengar seseorang mempercayai bahwa yang memberi kesan keatas sesuatu permohonan adalah wasilah mereka dan bukannya Allah s.w.t., maka hendaklah kamu ajarkan kepadanya perkara yang sebenarnya dan datangkan dalil-dalil kepadanya bahawa tidak ada yang dapat mendatangkan sesuatu kesan melainkan Allah s.w.t.

Sekiranya dia tetap enggan, maka barulah boleh dia dihukum kafir yang dikhususkan kepadanya sahaja. Tidak ada jalan untuk kamu mengkafirkan mejoriti umat Islam, sedangkan kamu hanyalah golongan minoriti daripada sekumpulan besar umat Islam.

TEGURAN SAYYID YUSUF HASYIM AL-RIFAcE TERHADAP ULAMA-ULAMA NAJAD

1- Tidak wajar menuduh sesama muslim yang bersolat , berpuasa , dan berzakat dengan syirik dan kufur.
2- kamu telah mengkafirkan Ulama Sufiyyah dan Asyacirah selain kamu juga menganggap salah bertaqlid kepada Imam yang empat , Hanafi, Maliki , Syafice dan Hanbali.
3- Mengulang-ulang Hadith “kullu bid’atin dhalalah” sedangkan kamu tidak menjelaskan dengan yang sebenar.Banyak yang jelas sebagai bid’ah tetapi kamu tiada mengatakan sebagai bidaah.
4- Kamu menutup Masjid Nabawi selepas Isya’ sedangkan amalan tersebut tidak pernah dilakukan dalam amalan perintahan Islam sebelumnya.
5- Tidak membenarkan mana Ulama untuk memberikan kuliahnya di Masjid al-Haram walaupun seseorang itu dari Ulama yang tersohor seperti Sheikh al-Azhar.
6- Melarang mereka yang mati diluar Tanah haram untuk dikebumikan di Kawasan yang penuh dengan keberkatan itu.
7- Kamu melarang kaum wanita daripada menghampiri bahagian hadapan makam Nabi s.a.w sedangkan amalan itu diamalkan menjadi amalan di zaman Salaf al-Saleh.
8- Kamu juga melarang kaum wanita dari menziarahi perkuburan Baqic dan macla.
9- Kamu telah meruntuhkan kesan-kesan perkuburan para Sahabat sehingga seperti padang jarak padang terkukur. Para penziarah tidak dapat mengenali makam-makam para Sahabat. Hanya yang tinggal batu-batan yang berserakkan.
10- Kamu menegah Imam-Imam daripada membaca qunut pada solat Subuh dengan alasan amalan itu sebagai bidaah

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s