Hang Tuah Asal Kelantan?


hang tuah

Hang Tuah

Assalamualaikum, lama saya mendengar topik ni, hari ni saya jumpa artikel mengenai topik ni…sila klik link ni untuk maklumat lanjut : http://hulubalang-lagenda.tripod.com/tuah6.html

9 responses to “Hang Tuah Asal Kelantan?

  1. Menurut Andaya (2002), Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi adalah pemimpin ulung kaum Orang Asli. Kekuasaan Orang Asli dalam pemerintahan Melaka serta kerajaan-kerajaan melayu yang lain mengalami kemerosotan dengan kematian ketiga-tiga tokoh ini. Pendapat ini dipetik dari Pagan Races of the Malay Peninsula, Macmillan, London 1906 karangan Skeat, W.William and C.O. Blagden.

    Andaya juga memetik pendapat Juli Edo, seorang ahli antropologi dari etnik Semai yang mengatakan bahawa Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Orang Asli. Hang Tuah dan keluarganya berpindah ke Hulu Perak selepas kematian Hang Jebat.

  2. Menurut Sejarah Melayu Hang Tuah berasal dari keturunan Sulawesi.
    Hubungan Raja Melaka dan Raja Mengkasar (di Suawesi) adalah baik dan seorang
    budak lelaki dari Goa dikirim ke Melaka.Nama budak ini adalah Daeng Merpawah.
    Budak ini dinamakan Hang Tuah oleh Sultan Mansur Syah.

  3. Hang Tuah ialah Orang Jakun (Windstedt, 1935). Contoh keturunan Orang Jakun yang ternama di Malaysia ialah Undang Rembau

  4. salam.hang tuah berasal dari satu daerah negara di china iaitu daerah ghuang zhoa.dalam erti kata hang tuah ini adalah berbangsa china.datang kemelaka mengikut pedagang.dan mempelajari ilmu pertahankn diri di gunung ledang bergurukan sang adi putra.pepatah tak melayu hilang didunia itu adalah pesanan dari gurunya iaitu adi putra meamanahkan supaya hang tuah menjaga hak orang melayu walaupun hang tua ini adalah bangsa bukan melayu.amanah itu dipegang oleh hang tuah sampailah keakhir hayat nye di bumi pattani.hang tuah membawa diri ke satu kawasan iaitu salah satu tempat yang berada di kawasan negeri perak untuk mencari ketenangan lalu hang tuah membawa diri ke daerah pattani untuk mendalami ilmu agama dan mengembuskan nafasnya yang terakhir di bumi pattani makamnya terletak berhampiran sebuah masjid di kresik.sejarah ini telah berlalu sudah 500 tahun lalu dan ketepatan cerita ini yang ditulis dalam sejarah banyak yang tidak tepat kerana mereka tidak mengunakan ilmu dalaman untuk menghayati zaman hang tuah yang pewaris cerita ini telah tiada sewaktu sejarah nya dikupas 100 tahun yang lepas.sedang kan kisahnya telah berlalu lebih 200 tahun lagi.kerana tiada siapa sekarang yang hidup melebihi 300 tahun umurnya.hikayatnya habis begitu sahaja.ilmu allah itu luas..jadi kaji dan pelajari dangan mencari guru..sesungguhnya kita akan dapat merentasi masa lampau dengan lebih jelas ..ins’allah..maaf cerita ini tiada fakta untuk dibuktikan..tetapi ingat..ilmu allah itu luas dan kaji-kaji lah..pasti kita dapat caranya….

  5. ustaz, male td kawe ado duduk denge sore jurulatih silat ni… kato dio, hang tuah tamat berguru dgn adi putra selama 7mlm shj sbb pakai jin.. katanya badan hang tuah telah diisi dgn jin oleh adi putra. ikut logiknya, mn ada org bulih blaja silat khatam 7hari.. ish, susoh kawe nak pecayo..tp tu lah sejarah, mcm2 versi ado..ish ish..tp hati kawe ni meme kue setuju la… tp disebabke rama ore ada situ, kawe denga je la.. lgpun reputasi dio sebagai guru kena jaga jugok.. pah ni kawe bawok dio jupo ustaz la… tp kawe ado jelasla hok pasal citer di masjid bukit panau tu … harap dia mencari theory baru la…

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s