Kewajiban menjaga Enam Kulliyyat


di salin oleh: Mohammad Omar S.Th.I
tajuk; Kewajiban menjaga Enam Kulliyyat

Kewajiban menjaga Enam Kulliyyat telah dipaparkan di dalam penulisan Sastera Kitab yang telah menjadi rujukan dan panduan umat Islam puluhan tahun yang lalu khususnya di Asia Tenggara ini. Wajib menjaga Enam Kulliyyat ialah wajib menjaga agama, diri, akal, nasab,harta dan kemaluan.

Menjaga Agama
Dengan erti kata bahwa wajib setiap umat Islam menjaga Agamanya, iaitu agama Islam dari semua segi sampai jangan jadi rosak atau terkeluar dari agama atau murtad makannya Allah turunkan aturan bahwa sesiapa yang keluar dari agama maka hendaklah dibunuh pemerintah umat Islam melalui sabda Nabi; “sesiapa yang menukar agamanya(murtad) maka bunuhlah dia”.

Menjaga Diri
Dengan erti kata bahwa wajib keatas umat Islam menjaga dirinya, iaitu keadaan seluruh dirinya dan nyawanya, dengan bahwa jangan ia merosakkan, atau meminda atau haram baginya membunuh dirinya sendiri kerana apa pun jua alasan, makan nerakalah layak bagi yang berputus asa dari rahmat Allah yang menghilangkan nyawanya dengan sendirinya wal iyazubillah, kerana inilah Allah turunkan syariat qisas dalam menjaga diri dan nyawa manusia.

Menjaga Akal

Dengan erti kata bahwa wajib keatas umat Islam menjaga akalnya, iaitu keadaan kewarasan akalnya bahwa dengan ia menjaga akalnya dari seumpama mabuk, atau penyebab jadi gila atau mering dengan segala macam umpama ubat dan sebagainya, dengan inilah Allah turunkan undang undang had keatas orang yang sengaja mabuk ketrana untuk kebaikan manusia.

Menjaga Nasab

Dengan erti kata bahwa wajib keatas umat Islam menjaga dirinya(iaitu kemaluannya), iaitu bahwa janganlah ia merosakkan pertalian nasabnya seperti memutuskannya dengan berzina,kerana inilah diturunkan hukum had keatas penzina demi menjaga keturunan manusia.

Menjaga Harta

Dengan erti kata bahwa wajib keatas umat Islam menjaga hartanya, iaitu keadaan seluruh hartaya dengan bahwa jangan ia membazirkan tanpa alasan syarak atau merosakkan atau merampas, atau mencuri harta orang lain yang bukan hak miliknya, maka dengan ini Allah turunkan undang undang had keatas pencuri dan perompak demi menjaga harta manusia.

Menjaga Kemaluan(maruah)

iaitu maksud dari menjaga Kemaluan di sini ialah dengan erti kata bahwa wajib keatas umat Islam menjaga kemaluannya, iaitu maruah dirinya dan maruah orang lain, janganlah ia membiarkan maruah ia sebagai muslim tercalar, atau ia mencalar ,maruah saudaranya dengan mereka cerita, atau memfitnah atau mengumpat, atau membuka aib saudaranya , amat besar dosa keatas orang seumpama seperti ini.. maka dengan ini Allah turunkan undang undangnya demi menjaga kehormatan dan maruah manusia.

Dan inilah Kulliyat yang enam yang Wajib di pegang orang setiap umat Islam, yang telah disebut dan di pegang oleh umat Islam Nusantara zaman berzaman, untuk rujukannya sila rujuk kitab turast seumpama kitab Faridah Al- Faraid…wallahu ‘alam bis showab.
P/S: apa-apa saran atau pmbetulan di alu alukan.

One response to “Kewajiban menjaga Enam Kulliyyat

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s