19 responses to “Seni Silat Melayu;Silat Tongkat

      • SALAM TUAN

        Saya wan. nak tanya. Silat tongkat yg mana yg tuan maksudkan silat tongkat yg best dan khas untuk bertemour.Adakah tuan boleh mengajar silat tongkat ini.Ambo amat berminat nak belajar.Terima kasih

  1. Tuntutlah Tongkat sehingga ke Ibu yakni bukan Ibu tetapi sesuatu yang di amanahkan oleh Guru. Berdiri tongkat menyatakan Alif, melintang tongkat menyatakan Alif Beralih, duduk tongkat menyatakan kesimpulan di dalam tuntutan tongkat yang menerima ijazah tatkala jatuhnya embun dalam sebutir padi adanya. Wallahualam.

  2. ASSALAM
    SAYA ADA BELAJAR SILAT DARI PASIR MAS YANG DI AJAR ALLAHYARHAM AYAH LONG HARUN, YANG SOHOR SILAT JAWI SENDENG KELANTANDANTUMGKAT LEVEL DADA…SENI SILAT TUNGKAT ADA YANG LEVEL PUSAT, DADA DAN DAHI…SENI TUMGKAT NI BULEH MENERBITKAN TEKNIK TOMBAK…PAK CU SAADPASIR MASAJAR KE ALLAHYARHAM AYAH LONG HARUN DAN SAYA BELAJAR DARI AYAH LONG HARUN…KUBUR AYAH LONG HARUN ADA DI TEMERLOH. cumasaya niinsan biasa yang amat dhaif…SALAM silat kelantan darul naim…saya lahir di kampung Tukol mukim Peringat…satu kumpulan belajar bersamasaya ambililmusilat AYAH LONG HARUN ADALAH robby staf imegresen…dia ni meme mahir silat jawi…maklumat kata dia ada di imegresen johor baharu…

  3. saya adalah pelajar silat tongkat kilat , saya ingin thu tul ker silat tongkat ni di asaz kan oleh panglima hitam

  4. assalamualaikum..saya ada buat kajian tentang kajian silat tongkat..nk tahu wane nk dapat maklumat lebih lagi pasal silat nie…harap dapat bantu..trm ksh.

Tinggalkan komentar